Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: mitä teen kesäkurpitsasta?
ViestiLähetetty: 03.08.08 9:32 
Poissa

Voiko siitä keittää sosetta vai tarjoilenko raasteena vai mitä? Ostin kokeeksi 9kk ikäiselle pojalle. Jos keittää sosetta, kestääkö pakastuksen? Minä en ole ikinä laittanut kesäkurpitsaa omiin ruokiin, joten tuo on vähän outo minulle. :oops:

Pojalla yleensä lounas ja päivällinen on bonan maissisose+sekaan jotain riisiä+poroa/possua/hirveä. Ajattelin että vois tehdä vaihteeksi riisiä+kesäkurpitsaa+lihaa.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.08.08 11:06 
Poissa

Itse olen ainakin soseeksi keittänyt. Vettä ei tarvitse sekaan kuin ihan tilkan, kun on itsessään jo niin "kosteaa". :D Raasteena toki myös hyvää. Itselle paahdan viipaleina uunissa, ripaus suolaa, öljyä ja yrttejä päälle, nam!

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.08.08 22:40 
Poissa

kestää hyvin pakastuksenkin, aika mautonta tavaraa kuitenkin :D
leikkasin myös raaasta sormiruoka-palasia naposteltavaksi

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.08.08 23:46 
Poissa

Olen "lykännyt" sitä em. lisäksi myös lihapullataikinaan, sitoo ja kosteuttaa mukavasti itse taikinaa.

Tee vaikka riisin kanssa risoton tapaan, joko raasteena tai isompina palasina, riippuen mitä lapsi on tottunut syömään.

Raakanakin menee, raasteena (tulee tosin aika vetistä) tai kurkun "korvikkeena".

Kannattaa keittää koko kurpitsa kerralla ja pakastaa sopiviin ruokasatseihin, niin pääsee vähän helpommalla itse joskus. Ja varsinkin kun se on näin sesonkiaikaan edullistakin. Tosin sitä saa kyllä mainiosti ympäri vuoden kaupasta eikä sen hinta silloinkaan huima ole. Kotimaista vaan ei ole talvella aina tarjolla.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.08 17:46 
Poissa

kesäkurpitsa on niitä helpoimpia "piilotettavia", jota voi lykätä oikeastaan kaikkeen leipätaikinasta lähtien. Meillä sitä oli joskus jopa puurossa (mutta sitten se ei lopulta sopinutkaan meille).

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Voi, vaikka mitä!
ViestiLähetetty: 15.08.08 23:29 
Poissa

Meillä on syöty kesäkurpitsaa sellaisenaan soseena ja keitettyinä sormipaloina. Lihan olen tarjoillut soseen kanssa tai tehnyt kesäkurpitsaraasteesta ja jauhetusta lihasta "kiusausta" uunissa. On ollut kesäkurpitsalihapullia, kesäkurpitsarieskaa, kesäkurpitsapuuroa. Voi myös tehdä makeaa kiisseliä, sorbettia tai jopa jäätelöä... Eli siitä saa ihan mitä vaan. Joissain maissa kesäkurpitsaa käytetään pääasiassa makeissa ruuissa.

Energiaahan siinä ei paljon ole, mutta yllättävästi silläkin kasvaa ja saa vitamiineja ym. kun syö 1,5 kg päivässä. :)

Neppari

Neppari ja pojat 2/10 (Nutrilon soija, rotaatiossa kukkakaali, keittobanaani, karitsa, possu, persikka, kesäkurpitsa, mango, ruusunmarja, camelinaöljy ja päärynä) ja 3/07 (entinen moniallergikko, nyt käytössä vajaa 30 ruoka-ainetta)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: mitä teen kesäkurpitsasta?
ViestiLähetetty: 18.08.08 11:52 
Poissa

ipana kirjoitti:
Voiko siitä keittää sosetta vai tarjoilenko raasteena vai mitä? Ostin kokeeksi 9kk ikäiselle pojalle. Jos keittää sosetta, kestääkö pakastuksen? Minä en ole ikinä laittanut kesäkurpitsaa omiin ruokiin, joten tuo on vähän outo minulle. :oops:

Pojalla yleensä lounas ja päivällinen on bonan maissisose+sekaan jotain riisiä+poroa/possua/hirveä. Ajattelin että vois tehdä vaihteeksi riisiä+kesäkurpitsaa+lihaa.

Jos tekee sosetta niin kannattaa kaataa kaikki keitinvesi pois, on niin vesipitoista muutenkin että tulee tosi löysää sosetta muuten. Pakastaessa mulla ainakin meni vähän sellaseksi rakeiseksi, jos on joku peruna tms tärkkelyspitoinen mitä voi soseuttaa joukkoon niin tulisi ehkä parempi rakenne. Meillä oli kesis eka kiinteä mitä kokeiltiin, mutta se ei ikävä kyllä sitten sopinut. :(

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.08.08 9:45 
Poissa

Minä olen tehnyt kesäkurpitsasta täytettyä kesäkurpitsaa. Täytteenähän voi käyttää melkein mikä vaan sattuu sopimaan. Kasviskastike tulee hyvä. Jos käy laktoosittomat niin tulee hyvä kun tekee vaalean kastikkeen sulatejuustoon ja siihen kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Grillannutkin niitä olen. Ne vaan kannattaa eka hiostaa suolalla. Tulee pehmeämpi maku. Kasvismakaroonilaatikkoonkin käy hyvin. Salaattiin olen sitä raastanut.

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä