Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Quinoapuuro maistuvaksi
ViestiLähetetty: 25.02.10 16:34 
Poissa

Meillä quinoa on ainoa sopiva "vilja" ja se on saatu uppoamaan vain soseiden kera. Me kokeiltiin pitkään kaikenlaisia versioita, mutta vasta kun aloin itse syödä samaa puuroa, valkeni, että soseutettunakin quinoa on aika pahaa ja vaikeaa niellä. Ohessa muutama uppoava versio.

Keitetään ohjeen mukaan. Soseutetaan ihan mössöksi noin kolme ruokalusikallista keitettyä quinoaa, pari ruokalusikallista kuumaa vettä sekä jotakin seuraavista:
- banaani (puolikas riittää) ja sen lisäksi noin ruokalusikallinen mustaherukkaa/mustikkaa/pari tyrniä/puoli ruokalusikallista puolukkaa, tarvittaessa sokeria lisäksi
- vadelmaa noin kolme ruokalusikallista
- mango-Piltti

Tuloksen pitää olla riittävän löysää, koska tahnamainen puuro on vaikeaa niellä ja helppo sylkeä. Marjasoseita voi tietysti vaihdella ihan sopivuuden mukaan. Vadelma ja banaani kuitenkin mun mielestä häivyttävät quinoan oman maun parhaiten.

Poika 2 v.: Profylac, peruna, parsak., kukkak., mustajuuri, pakastemaissi, herne, kesäkurpitsa, poro, hevonen, kana, strutsi, banaani, vadelma, mustaherukka, puolukka, mansikka, omena, sipuli, rypsiöljy, oliiviöljy, Sininen Keiju, quinoa, maissi

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.02.10 17:02 
Poissa

quinoa puuro on hyvää, kun tekee ryyneistä. Hiutaleet on monesti jo ostettaessa härskiintyneitä. Ne quinoa ryynit on hyvää lisäkettä myös. jos öljy sopii niin liraus sitä sekaan. (ja suolaripaus...)

-01 muutamia allergioita ollut, id 1v3kk

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.02.10 17:32 
Poissa

En ole varma, onko quinoassa jauhomuodossa ja hiutaleissa mukana saponiini, jonka jyviä keittäessäni ryöppään ensin pois. Jos sitä jää, on maku karvas, samankaltainen kuin jauhoissa mielestäni tuntuu.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.02.10 18:03 
Poissa

Tosiaan kokonaiset quinoaryynit säilyy hyvin, aivan kui kauraryynitkin. Mut esim kaurajauhoja ei juuri kaupoissa ole, koska ne ei säily. Sama juttu hirssissä ja quinoaassakin. Jos tuoreita hiutaleita tai jauhoja saa, ne kannattaa pakastaa heti käyttöerinä, näin maku pysyy pehmoisena, huoneenlämmössä ne kitkeröityy muuten. Tosin olen ostanut kitkeröityneitä quinoaryynejäkin, mut seuraavalla kertaa ostin uudenpaa päiväystä ja maku oli ok...

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.04.10 22:15 
Poissa

Mitkä on puhtaita quinoatuotteita?

Netta 10/11 ruoka-allergiaa

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.04.10 22:34 
Poissa

osta ryyneinä ja huuhtele ne hyvin ennen käyttöä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.06.10 13:57 
Poissa

Kun Elisi tuossa puhui quinoan vanhenemisesta, niin voiko tai kannattaako sitä pakastaa? Eli keittäisi isomman satsin kerralla ja laittaisi sopivina annoksina pakasteeseen?

Ostin nyt Biofairin quinoahiutaleita, ja niistä pitäisi kohtapuoliin (kunhan tytön iho ensin paranee) tehdä puuroa, ja kokeilla, sopiiko ja maistuuko se. Mutta paketissa ei ole minkäänlaista valmistusohjetta. Paljonko nestettä suhteessa hiutalemäärään? ja kauanko keitetään?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.06.10 14:29 
Poissa

No juuri otin pakkasesta quinoaryynejä, ovat yli vuoden sielä olleet, päiväystä on edelleen ½v jäljellä... (toki siis tarkoittaa pakastamatonta päiväystä, mut huvitti kun kaivoin ton laatikon ja näin p'äiväyksen et on noissa pitk'ät piväykset... )

Aion syödä huvikseni nuo pari pakettia, ei niitä meillä muut syö, mut ei hukkaankaan voi todella ravitsevaa tuotetta heittää... Et palaan kertomaan onko maku kitkeröitynyt (ja varmasti olisi jos ei olis pakastettu silloin aikanaan).

Kahvikin säilyy pakkasessa hyvänä vaikka muuten ei avattuna säily kauaa. Mä pidän aina kun imetän enkä itse voi juoda litroittain sitä, kahvin pakkasessa ja keitän sieltä vieraille...

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.06.10 16:12 
Poissa

Elsi193 kirjoitti:
Kahvikin säilyy pakkasessa hyvänä vaikka muuten ei avattuna säily kauaa. Mä pidän aina kun imetän enkä itse voi juoda litroittain sitä, kahvin pakkasessa ja keitän sieltä vieraille...

Meillä myös onn kahvipaketti aina pakasteessa, koska sitä ei meillä juo kuin jotkut vieraat.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.06.10 8:35 
Poissa

Meillä on säilytetty myös quinoajauhoa pakastimessa, valmista puuroa en ole kokeillut pakastaa. Kerran löysin englanninkieliseltä sivulta vauvanruokaohjeita quinoasta, tässä osoite:

http://www.wholesomebabyfood.com/quinoa ... ecipes.htm

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06.06.10 22:17 
Poissa

Mä olen kaikkia puuroja valmiina pakastanut (quinoa, tattari, kaura, ruis, riisi) ja sanoisin että ainoa, mitä pakastin valmiille puurolle tekee, on sakeuttaa eli kun lämmittää, nestettä tarvii lisää. Lisäksi puuro on hienojakoisempaa ja kaura menee vähän liisteriksi.

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.06.10 20:47 
Poissa

Tuosta quinoapuurosta, itse teen sen "ryöppäämällä" noista hiutaleista tai sitten ryyneistä. Hiutaleista en saa tavallisella tavalla pojalle maistuvaa, mutta kun lisään hiutaleet kiehuvaan veteen, otan pois levyltä ja annan hiutaleiden laskeutua pohjalle -kaadan veden pois ja lisään uuden veden tilalle. Sitten keittelen/hauduttelen hiljalleen välillä sekoittaen... Tästä saan hyvänmakuista. Ryyneistä (huuhdotuista) saa tietty aina hyvää :)

(Muiden lajien puurohiutaleet melkein lisään kylmään veteen ja hauduttelen..)

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.06.10 21:22 
Poissa

oonaliinu kirjoitti:
Tuosta quinoapuurosta, itse teen sen "ryöppäämällä" noista hiutaleista tai sitten ryyneistä. Hiutaleista en saa tavallisella tavalla pojalle maistuvaa, mutta kun lisään hiutaleet kiehuvaan veteen, otan pois levyltä ja annan hiutaleiden laskeutua pohjalle -kaadan veden pois ja lisään uuden veden tilalle. Sitten keittelen/hauduttelen hiljalleen välillä sekoittaen... Tästä saan hyvänmakuista. Ryyneistä (huuhdotuista) saa tietty aina hyvää :)

Tuota pitääkin kokeilla seuraavaksi, vaikka ei se kylmällä vedellä huuhtomisen jälkeenkään pahaa minun makuuni ollut. Lapset vaan eivät tykänneet. Paitsi vauva ei huomannut mitään, kun laitoin 1/2 tl puuroa 1/2 purkilliseen mustikkasosetta.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.06.10 21:42 
Poissa

Mun pitkään pakastettu oli hyvää :).

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä