Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tattarileipää
ViestiLähetetty: 28.02.10 16:37 
Poissa

Hei! En äkkiseltään löytänyt ohjetta aikaisemmista viesteistä. Eli tilanne on se, että pikkumies rakastaa pehmeää leipää, mutta saa sitä ainoastaa kauran ja vehnän rotaatiopäivinä. Tattari hänellä on jokapäiväisessa käytössä, joten olisi ihanaa tehdä siitä hänelle leipää. Ongelma on vain se, että hänelle sopivaa öljyä ei ole löytynyt vielä. Olisiko jollakin mielessä yksinkertainen lähes "aineeton" resepti? :D

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.02.10 18:04 
Poissa

Oletko kokeillut tehdä samalla tavalla kuin teet kauran ja vehnän kanssa? Tattari leipoutuu varsin samalla tavalla vehnän kanssa, siis huomattavasti helpommin kuin esim. riisi tai maissi.

Itse teen usein nopeimmat leivät "lättyinä" paistinpannulla paistaen, mutta en tiedä, miten onnistuu ilman öljyä. Pelkästään tattarista en ole leipää tehnyt, vaan mukana on aina ollut jotain muuta. Nykyään teen ilman ohjeita, sopivan pehmeä koostumus on jo löytynyt. (paitsi leipäkoneen kanssa epäonnistun edelleen, sitä pitää harjoitella taas joskus).

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.02.10 18:23 
Poissa

Jos perunaa voi syödä, niin kokeile tällaisia

TATTARIRIESKAT

2 dl survottua perunaa
0,5 dl vettä
0,5 dl tattarirouhetta
0,5 dl tattarijauhoja
0,5 tl suolaa

Lisää survotun perunan joukkoon vesi ja suola. Lisää joukkoon keskenään sekoitetut rouhe ja jauho. Taputtele taikinasta 1-2 isoa tai useampi pieni rieska. Paista 250 asteessa vaalean ruskeiksi.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.02.10 21:38 
Poissa

Tattaririeskoja voi tehdä pelkästä puurosta ja jauhoista tehdystä taikinasta. Taputtelee vain pellille ja paistaa uunissa. Eihän se sama ole kuin leipä..

Täällä on ohje vinkki tattarihapanleivän tekoon
http://www.histamiini.com/viewtopic.php?t=1804

Itse teen tuota pojalle säännöllisesti. Tuoreena maistuu tosi hyvin, mut ilmeisesti pakastus tuo vähän kitkeryyttä tai jotain makuun. Pakastimesta otettaessa poika haluaa että paahdetaan rapsakaksi lievänpaahtimessa. Itse en voi tattaria syödä, joten en osaa sanoa mausta mitään.

Itse en tee ohjeen mukaisesti pieniä leipäsiä, vaan koen toimivammaksi silikoniset leipä- ja muffinssivuoat. Ajan kanssa olen oppinut tekemään taikinasta koostumukseltaan oikeaa ja paistanutkin sopivasti. Jää minulla helposti raa'an tuntuiseksi. Työläs tehdä, mut meidän pojalle herkkua, kun muutakaan ei ole tarjolla. Mut jos hiiva käy, niin silloinhan vois tehdä ihan sämpylöitäkin tattarijauhosta, vai?

Teflon pannulla onnistuu vaikka letutkin pelkästä tattaritaikinasta, jos vain taikinan koostumuksen saa kohdalleen. Toki öljy helpottaa paistamista melkoisesti. Mut olen myös paistanut ns. pihvejä tuosta rieska taikinasta ja ne on pojan mielestä hyviä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.03.10 0:50 
Poissa

Kiitoksia vinkeistä! Ihan ensimmäiseksi täytyy tunnustaa, että vehnä ja kauraleivän ostan kaupasta :) Vehnäleivässä on hiivaa eli sen pitäisi kyllä käydä (ainakin pienissä määrissä). Aiheen vierestä muuten mitä hiiva on, miten se valmistetaan (jäämät yms. jutut)?

Perunaa ei poika voi syödä(eli lyhyesti meillä ei ole ollut ongelmia muiden viljojen kuin riisin kanssa, eikä lihojen, mutta maitotuotteet ja lähes kaikki koivuristeävä on pannassa), mutta ainakin lihapullissa olen perunan korvannut kaurapuurolla, että kävisikö tuohon ohejeeseen tattarijauho, tattarirouhe ja tattarihiutaleet perunan tilalla.

Alkoi kyllä kiinnostamaan tuo juuren tekeminen, saa nähdä saanko aikaiseksi :)!

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.10 13:03 
Poissa

Hiivan valmistus:
http://www.suomenhiiva.fi/faktat/kasvatus.html

Poika 2 v.: Profylac, peruna, parsak., kukkak., mustajuuri, pakastemaissi, herne, kesäkurpitsa, poro, hevonen, kana, strutsi, banaani, vadelma, mustaherukka, puolukka, mansikka, omena, sipuli, rypsiöljy, oliiviöljy, Sininen Keiju, quinoa, maissi

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä