Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1-v. synttärikakku
ViestiLähetetty: 13.06.10 21:41 
Poissa

Ensi viikolla napsahtaa ensimmäinen vuosi täyteen, nyt haluaisin tehdä pojalle oman herkun kahvipöytään. Ensi viikon aikana selviää että voiko tehdä kakun vehnäpohjaisena (altistus meneillään) mutta varasuunnitelmana on että teen päärynämuffinseja riisijauhoista, niitä olen tehnyt ennenkin ja hyvin ovat maistuneet.

Nyt siis kysymys: haluaisin koristella muffinsia (/kakkua) jotenkin mutta käytössä on periaatteessa päärynä ja riisi eri muodoissaan, myös sokerit menevät, sopivan leivinjauheen olen löytänyt. Yksi ajatus oli että tekisin tomusokerista ja vedestä "tahnan" mutta osaako kukaan sanoa saisiko sitä vähän "väritettyä" jollain, mitä esim. elintarvikevärit sisältävät? Ja sitten olen kuullut riisi"kermavaahdosta", onko siitä käyttökokemuksia? Toki jos ei muuta niin kynttilä keskelle pystyyn, hieno se on sekin :lol:

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.06.10 22:30 
Poissa

Eikös tomusokerissa ole paakkuuntumisenestoainetta? Ja sehän on jotain tärkkelystä. Maalasin joskus nuoruudessani posliinia kansalaisopiston posliinipiirissä, ja siellä tehtiin rajausväri sekoittamalla hienojakoista sokeria, värijauhetta ja vettä ja ehkä vielä jotain, en muista. Ohjaaja kielsi käyttämästä tomusokeria sen sisältämän tärkkelyksen vuoksi. Se tärkkelys kai käyttäytyy piirto vaiheessa tai poltossa jotenkin ei-toivotulla tavalla.

Mutta voihan olla että sitä tärkkelystä on siinä tomusokerissa niin pieni määrä, että herkimmätkään allergikot eivät yleensä saa siitä oireita.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.06.10 22:53 
Poissa

Mä laiton aikanaan päärynäsosetta päälle ja siihen vähän nonparelleja.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.06.10 0:04 
Poissa

ainakin dan sukkerin tomusokerissa on perunatärkkelystä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.06.10 0:15 
Poissa

Jos päärynä passaa tuoreena, niin kuori päärynä. Leikkaa sitten mahdollisimman isoja siivuja, noin puolisenttiä paksuja. Sitten painele mini-piparimuoteilla haluamiasi kuviota. Jos sulla ei ole muotteja valmiina kotona, niin lainaa kavereilta tai ehkä jostain erikoiskaupasta saa vaikei sesonki olekaan.

Meillä näitä on tehty kaikesta sopivasta, myös kasviksista. Ja nykyään lapset on mukana sekä painelemassa että koristelemassa kakkua.

Kaupan päärynäsoseet on vähän eri paksuisia. Sellaisia paksumpia pystyy luultavasti vähän pursottelemaankin kakun päälle. Mulla ei ole pursotinta, mutta laitan minigrip-pussiin ja leikkaan kulmaan pienen kolo, ja sitten kiemuroita tms.

Hyviä juhlia!

PS: Riisikermavahdosta piti vielä sanomani, että ainakin se purkki jonka mä olen nähnyt sisältää NIIIIIIIIN montaa lisä/apu/säilöntä/sakeutus yms -ainetta, että en ole meidän tyypeille ottanut edes kokeiluun.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.06.10 10:24 
Poissa

Hurjan monta vinkkiä, kiitos :lol: Tomusokerin perunatärkkelyksestä niin uskoisin että se sopii, ainakin leivinjauhetta olen käyttänyt sellaista missä on perunatärkkelystä. Pitää varmaan kokeilla varmuuden vuoksi ennen juhlia jos sitä meinaa käyttää, samoin tuore päärynä, sitä olisi kiva antaa muutenkin kesäkuumalla :) Muksun päärynäsose meillä onkin käytössä, se on aika paksua niin se varmaan kyllä pysyisi päällä, tai jos oikein heittäytyy hulluttelemaan ja halkaisee muffinsin, laittaisi sitä täytteeksi :wink: .

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.06.10 19:34 
Poissa

Värillinen raesokeri? Siinä on toki väriaineita ja sekin kannattaa testata etukäteen.

Soyatoo Rice Whip Rice Spray Cream: riisijuoma (vesi, riisisiirappi, riisitärkkelys, riisijauho), kookosrasva, riisimaltodekstriini, viinihappo, sakeuttamisaine (merileväuuteet, arabikumi), merisuola. Ponnekaasu: typpioksidi. Tää on semmonen pullo, jota ravistetaan ja sit pursotetaan. Säilyy avaamattomana huoneenlämmössä. Tulee ihan napakkaa vaahtoa mutta se ei kestä hyvänä tuntitolkulla eli koristelu sillä kannattaa tehdä juuri ennen tarjoilua. Jumbon Cittarissa on, samoin Allermiinassa.

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä