Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Leivonnaisia/leipiä kun maissi- ja perunajauho käy
ViestiLähetetty: 15.07.10 21:32 
Poissa

Meillä tytölle käy nyt ainakin vihannesmaissi, joten kokeilen nyt myös maissijauhoja.

Onko jollakulla hyväksi havaittua esim. keksireseptiä maissi- ja perunajauhoista? Myös muut leivonnaiset ko. jauhoista kiinnostavat.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.07.10 23:20 
Poissa

Meillä oli pitkään maissi ainoa sopiva jauho, ja kyllä sillä keksit onnistui. minä otin jonkun gluteenittoman ohjeen ja vaihdoin vaan jauhot. hyvä suhde voisi olla esim kolmannes sitä keltaista maissijauhoa, kolmannes maissitärkkelystä ja kolmannes perunatärkkelystä. tai puolet maissijauhoa ja puolet perunajauhoa. jos saa käyttää kananmunaa niin onnistuu paremmin, mutta olen tainnut joskus tehdä ilmankin. ja jos kananmuna käy niin minulla olisi yksi ohje pelkillä perunajauhoilla.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.07.10 0:06 
Poissa

Suurkiitos vinkeistä!! Ottaisin mielelläni myös sen kananmuna+perunajauhoreseptin; kananmunaa testailen lähiaikoina molemmille, pojalle sopii ainakin pieninä annoksina.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.07.10 19:53 
Poissa

Tämän ohjeen sain ystävältäni. Jos appelsiini ei käy, mehun tilalle voi ihan hyvin laittaa vettä. (olen itse tehnyt muunneltuna, ohje tuossa vähän alemanpana omalla otsikolla)

200g voita/margariinia
2 dl sokeria
3 munaa
4dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
(1 tl ksantaania)
2 tl vaniljasokeria
3 rkl appelsiinimehua
(raastettua appelsiininkuorta)

voi ja sokeri vatkataan, munat lisätään yksitellen, kuivat aineet sekoitetaan keskenään ja lisätään taikinaan, lopuksi lisätään appelsiinimehu. kaadetaan voideltuun ja jauhotettuun piirakkavuokaan (tästä annoksesta tulee yksi iso piirakkavuoallinen. jos tekee uunipellille niin silloin taikina 1,5- tai kaksinkertaisena.) paistetaan 200 asteessa n. 20 minuuttia.

kypsään piirakkaan kuorrutus:

60 g sulatettua voita/margariinia
250 g tomusokeria
1 keltuainen
3 rkl appelsiinimehua
(raastettua appeliininkuorta)

kuorrutuksen aineet kattilaan sekaisin, kuumennetaan koko ajan sekoittaen kunnes kiehahtaa.

pelkillä perunajauhoilla onnistuu myös kääretorttu. itse olen tehnyt tällaisella ohjeella suklaakääretorttua, mutta jos haluaa vaaleaa niin laittaa enemmän perunajauhoa ja jättää kaakaon pois:

4 munaa
1,5 dl sokeria
1,25 dl perunajauhoa
3 rkl kaakaojauhetta
1 tl leivinjauhetta

munat ja sokeri vaahdoksi, kuivat aineet keskenään sekaisin ja sekoitetaan vaahtoon. paistetaan 225-250 asteessa muutama minuutti.

täyte:

100 g sinistä keijua
100 g tomusokeria
2 tl vaniljasokeria

täytteen aineet vatkataan ja seos levitetään jäähtyneelle kääretorttulevylle, rullataan ja voi laittaa vähäksi aikaa kylmään.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.07.10 20:35 
Poissa

Helmi-perunasuurimopaketin kyljessä on teeleipäohje, jolla olen tehnyt hyviä leipiä. alkuperäisessä ohjeessa on vehnää ja maitoa, mutta minä olen tehnyt näin:

2,5 dl vettä
2,5 dl helmi-perunasuurimoita
0,5 tl suolaa
loraus öljyä
2-2,5 dl jauhoja
2 tl leivinjauhetta

perunasuurimot turpoamaan veteen noin vartiksi, sitten muut aineet sekaan (leivinjauhe sekoitetaan ensin jauhoihin). leivinpaperille 4 kekoa, jotka voi taputella märin käsin littanaksi, pistellään harukalla ja paistetaan 225 asteessa noi 10 min.

Jauhoina olen käyttänyt mitä on sopivaa, esim schär mix c (sisältää maissijauhoa, maissitärkkelystä ja johanneksenleipäpuujauhetta).

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.07.10 20:18 
Poissa

MAISSI-KESÄKURPITSARIESKAT
1 dl keitettyä kesäkurpitsaa soseena
½ dl maissiryynejä
½ dl vettä
1 tl hiivaa
1 dl maissijauhoja
½ dl maissitärkkelystä
1 tl siirappia
¼ tl suolaa
50 g maidotonta margariinia

Sekoita kattilassa kesäkurpitsasoe, maissiryynit ja vesi. Lämmitä kädenlämpöiseksi. Sekoita joukkoon hiiva. Sekoita joukkoon muut ainekset. Anna taikinan kohota kattilassa kannen alla noin 20 minuuttia. Ota taikinaa lusikalla ja jaa se pellille leivinpaperin päälle yhdeksäksi kasaksi. Litistä pieniksi rieskoiksi maissijauhotetuin käsin. Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia.

MAISSI-PERUNARIESKA
2 dl survottua kypsää perunaa
2 dl maissijauhoja
1 dl vettä
Suolaa

Sekoita perunasurvos, maissijauhot, vesi ja suola tasaiseksi taikinaksi. Muodostele taikinasta käsin uunipellille läpimitaltaan 10-15 cm:n suuruisia rieskoja. Kypsennö 250 asteessa 10-15 minuuttia. Maissi-perunarieskat maistuvat parhailta tuoreina ja lämpiminä.

MEKSIKOLAINEN MAISSILEIPÄ

50 g maidotonta margariinia
2 dl maissijauhoja
¾ dl perunajauhoja tai Maizenaa
4-5 rkl vettä
Suolaa

Sekoita jauhot ja suola, nypi margariini mukaan. Lisää vesi ja sekoita. Kauri perunajauhotetulla pöydällä ohuita leipiä (halk. 10 cm). Paista öljytyllä pannulla molemmin puolin kunnes kupruilevat ja saavat väriä.

KELTAINEN PANNULEIPÄ

1 dl vettä
1 dl perunasurvosta
25 g hiivaa
1 dl maissijauhoja
0,75 dl perunajauhoja
2 rkl öljyä
Suolaa

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää muut aineet. Taikina on löysää. Kaada uunipellille leivinpaperin päälle, tasoita lusikalla. Kohota (noin puoli tuntia). Kypsennä 225 asteen uuninlämmössä noin 15 minuuttia.

MOKKAPALAT (ilman munaa)
75 g margariinia
1 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2-3 rkl kaakaojauhetta tai carob-jauhetta
1 dl banaani- tai omenasosetta
1,25 dl riisijauhoja
1 dl perunajauhoja
1/3 dl kiehuvaa vettä

Päälle:
100 g tomusokeria
2 rkl margariinia
1,5 rkl kylmää kahvia
(1 rkl kaakaojauhetta tai carob-jauhetta)

Vaahdota rasva ja sokeri. Lisää banaanisose ja keskenään sekoitetut kuivat aineet siivilän läpi ja lopuksi vesi. Sekoita nopeasti tasaiseksi. Paista leivinpaperilla vuoratussa vuoassa (pyöreän halkaisija 22 cm), 175 astetta noin 20 min. Jäähdytä. Sekoita päällisen ainekset ja kuorruta leivonnainen. Leikkaa palasiksi.

Säilyy jopa viikon jääkaapissa (parhaimmillaan vasta 1-2 päivän kuluttua leipomisesta). Kestää hyvin pakastamisen kuorrutettunakin.

MAISSILETUT
4-5 dl vettä
2 dl survottua perunaa
2 dl maissijauhoja
Vähän suolaa
1 rkl sokeria
Loraus juoksevaa Sunnuntaita (~ ¼ dl)
Juoksevaa Sunnuntaita paistamiseen

Sekoita yhteen ohukaistaikinan aineet. Anna turvota noin puoli tuntia. Paista kuumalla pannulla rasvassa ohukaisia.

TIIKERIKAKKU
250 g margariinia
2 dl sokeria
4 munaa
2 dl perunajauhoja
2 dl maissijauhoja
1,5 tl leivinjauhetta
2 rkl kaakaojauhetta

Vaahdota margariini ja sokeri. Lisää munat joukkoon hyvin vatkaten. Yhdistä perunajauhot, maissijauhot ja leivinjauhe ja lisää seos taikinaan. Kaada kolmasosa taikinasta kulhoon ja lisää kaakaojauhe. Nostele voideltuun ja jauhotettuun vuokaan ensin puolet vaaleasta taikinasta ja sitten tumma taikina ja lopuksi jäljellä oleva vaalea taikina. Paista 175 asteisessa uunissa 1 tunti.

MEDICIEN SUKLAATORTTU

100 g voita (maidotonta margariinia)
200 g tummaa suklaata
200 g tomusokeria
4 munankeltuaista
4 munanvalkuaista
1,5 rkl perunajauhoja
1 tl vaniljasokeria

Voitele ja jauhota pyöreä vuoka ja leikkaa sen pohjalle leivinpaperi. Sulata voi ja suklaa vesihauteessa. Vatkaa keltuaiset ja tomusokeri vaahdoksi, lisää siihen perunajauhot ja vaniljasoikeri ja sekoita kaikki jäähtyneeseen suklaaseen. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja nostele sekaan.

Paista kakkua 180-asteisen uuniin keskiosassa noin 30-40 minuuttia. Valmis kakku on sisältä kostea ja pehmeä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä