Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: karjalanpiirakka?
ViestiLähetetty: 22.09.10 14:15 
Poissa

Olisiko jollakulla "karjalanpiirakan " tai vastaavan ohjetta?

Viljoista sopii kaura, riisi, quinoa, tapioka. maitokin käy.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Kokeile kauraa kuoreen
ViestiLähetetty: 24.09.10 17:27 
Poissa

Tämä on ihan hatusta heitetty, mutta korvaa tavallisen karjalanpiirakan kuoritaikinassa olevat jauhot kaurajauhoilla (ja jos psyllium käy, lisää sitä ensin nesteeseen purkin ohjeen mukaan). Täytteeksi tavallinen paksuhko riisipuuro (1 l maitoa + 2 dl riisiä).

Suhteet useimmiten käyttämässäni ohjeessa ovat 2 dl vettä, 1 tl suolaa (voi jättää pois tai määrää vähentää) ja 5 dl jauhoja. Tästä tulee noin 25 tavallista isohkoa piirakkaa, muistaakseni olen usein tehnyt 32 piirakkaa, pituus noin 12 cm. Aluksi tekisin ehkä puolet tästä määrästä. Erityisesti jos leipoo ilman vehnäjauhoja, kuorta ei kannata kaulia paperinohueksi, vaan 1-2 mm paksuksi.

Leipomisessa kannattaa erityisjauhoilla edetä yksi piirakka kerrallaan (kuoren ajelu, täyttäminen ja rypytys). Paistetaan 275-300 asteessa noin 10 min. Kypsät piirakat voi kastaa kuumaan voiteluliemeen (maitoa/vettä ja voita).

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.09.10 18:40 
Poissa

Mie oon tehnyt pojalle piirakoita muokaten riisipiirakan ohjeesta. Kuoritaikinan olen tehnyt tattarijauhosta. Täytteenä meillä on ollut hirssipuuro. Hyvin on onnistuneet ja olivat pojan herkkua (kunnes hirssi ei enää sopinut). Uskoisin, että onnistuu muistakin jauhoista.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.09.10 12:20 
Poissa

Mä olen tehnyt perässä olevan ohjeen mukaan tattari-kuorisia karjalanpiirakoita. Teen aina isomman annoksen, pakastan loput ja sulattelen yksitellen välipalaksi. Piirakoiden kanssa syödään "kalkkuna-Keijua" (hienonnan Snellmannin ohuen ohuita kalkkunaleikkelettä pieneksi, lisään Keijua ja sekoitan haarukalla "soseuttaen" nämä sekaisin)Tosi hyviä! En tiedä kuinka kuori onnistuisi riisi- tai kaurajauhosta? Itse varmaan kokeilisin ensin täysjyväriisi-jauhoa???

KARJALANPIIRAKAT

Riisitäyte:
1 l vettä (tai maitoa)
2 dl puuroriisiä
1 tl suolaa
Keitä ohjeen mukaan puuroksi.

Kuoritaikina:
2dl tattarijauhoja
2,5 dl kiehuvan kuumaa vettä
hiven suolaa
Sekoita kuuma vesi tattarijauhojen ja suolan joukkoon, anna taikinan levätä hetki.

Muotoile taikinasta pötkö, jaa pieniin osiin ja pyöritä pieniksi palloiksi & litistä kakkaroiksi. Peitä kakkarat kelmulla etteivät kuivu sillä välin kun kaulit. Kauli kakkarat jauhoja apuna käyttäen pyöreiksi tai soikeiksi ohuiksi pohjiksi (esim. pestyn pullonkin avulla kauliminen käy kätevästi), puhdista ylimääräiset jauhot pois. Pane pohjat leivinpaperille pellin päälle, levitä riisipuroa (perunamuusia) täytteeksi, jättäen reunat tyhjiksi. Rypytä reunat varovasti täytteen päälle.

Vesi-margariiniseos:
2dl (4 dl) kiehuvaa vettä
50 g (100 g) maidotonta margariinia
Piirakoiden paistuessa tee vesi-margariiniseos.

Paista piirakoita 250-300 asteessa 10-15 min. kunnes saavat vähän väriä.
Kasta piirakat reikäkauhalla vesi-margariiniseokseen. Nosta piirakat kulhoon (pohjalle voi laittaa liinan imemään ylimääräisen nesteen), peitä kulho voipaperilla ja liinalla (sekä muovilla) anna hautua pehmeiksi.
Kestävät hyvin pakastamisen.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.10 18:11 
Poissa

Käyhän katsoon tuolta 2 sivulta ketju "syntymäpäivätarjoilut -ton, -ton, -ton"

Siellä on piirakkaohje jolla meillä leivotaan, tattarijauhon vois varmaan vaihtaa kauraan.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä