Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Oliskohan kellään "taikinan" ohjetta?
ViestiLähetetty: 14.01.11 16:36 
Poissa

Siis minkä tahansa taikinan jota voisi käsin muovailla ts ehkä joku pullatyyppinen? En ole itse keksinyt kun en tiedä miten saisin sitkoa riittävän hyvin.

Poissa ainakin siis vehnä, ohra, ruis, tattari, hirssi, kaura, amarantti. Ja toki myös muna ja maito.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.01.11 19:40 
Poissa

Mä oon tehny Risenta riisijauhoista sämpylöitä Fiber husk:in pussin ohjen mukaan. Eli sitä kuitua tarttee sen ohjeen mukaan, samoin hiivaa. Ja jos jotain muita jauhoja voi käyttää antamaan makua (maissi?), siitä on apua. Ohjetta mulla ei nyt ole mutta siinä pussin kyljessä se on. Pullia niistä saanee varmasti vaan lisäämällä sokeria taikinaan. Tai ainakin jotain pullan tapaista.

Ksantaania en ole koskaan käyttänyt, joku viisaampi osaa varmaan kertoa sen käytöstä.

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.01.11 21:45 
Poissa

Gluteeniton pullataikina:

3 dl maitoa/vettä

½ palaa hiivaa

2 tl psylliumia

1 tl suolaa

1 dl sokeria

1 kananmuna

½ rkl kaardemummaa

7-8 dl Semperin hienoa jauhoseosta

½ tl ksantaania

100 g pehmeää voita/margariinia

Lämmitä maito ja liuota hiiva siihen. Lisää joukkoon psylliumi ja anna sen turvota hetki. Sekoita taikinaan suola, sokeri, kananmuna ja kaardemumma. Sekoita ksantaani jauhoihin ja lisää reilut puolet jauhoista taikinaan koko ajan vaivaten. Lisää pehmeä voi ja loput jauhot. Älä kohota taikinaa, vaan leivo siitä heti pullia.

Tää ei ihan vastaa sun tarpeita, mutta on tosi hyvä pullataikinaohje, helppo leipoa myös lasten kanssa. Jos käyttää sopivia jauhoja ja jättää munan pois... kardemummaa en ole itse koskaan laittanut.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Hei higga
ViestiLähetetty: 14.01.11 21:48 
Poissa

Mitäs luulet, pitäisikö mun korvata muna vaikka päärynäsoseella? Ksantaania ja Psylliumia löytyy kaapista, en vain ole koskaan ollut ihan vakuuttunut niiden käytöstä. Siis olen käyttänyt mutten tiedä onko niiden käyttö avittanut taikinaa...

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.01.11 22:22 
Poissa

Minä sain lainaksi kirjan Gluteeniton leivonta (Elisabrt Ekstrand Hemmingson), tää on joku valittujen palojen kirja. Siinä alussa kirjoitetaan näin:

"Gluteeniton taikina, varsinkin hiivataikina, vaatii paljon vaivaamista---Hiivataikinaa on alustettava jopa koneella pitkään, 5-15 minuuttia koneen tehosta riippuen. Käsin vaivaten on lähes mahdoton saada aikaiseksi koneellisesti vaivatun veroista taikinaa."

tämän luettuani mun sämpylät onnistui PALJON paremmin. Aiemmin olin vain sekoittanut kunnes aineet oli sekaisin, mutta kun tosiaan varttitunnin yleiskoneella vaivasi niin alkoi onnistua.

Ja tuon psylliumin kannattaa olla vedessä noin kymmenen minuuttia ennen jauhojen lisäämistä.

Tuossa kirjassa on hyviä ohjeita, mutta suurimmassa osassa on käytetty maitoa tai munaa.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Hei higga
ViestiLähetetty: 14.01.11 22:25 
Poissa

Persilja kirjoitti:
Ksantaania ja Psylliumia löytyy kaapista, en vain ole koskaan ollut ihan vakuuttunut niiden käytöstä. Siis olen käyttänyt mutten tiedä onko niiden käyttö avittanut taikinaa...

Teepä kokeeksi vaikka pieni taikina ilman niitä, niin tiedät, mikä on niiden vaikutus. Viimeksi kun tein täytekakkupohjan maissitärkkelyksellä, lisäsin siihen pikku ripauksen ksantaania, ja kakusta tuli koostumukseltaan hyvin saman tyyppinen kuin vehnäjauhoilla tehty kakku. ja sitä ei saanut pakastuksen jälkeen rullattua kääretortuksi, niin kuin pelkällä tärkkelyksellä ilman ksantaania tehdyn saa rullattua. Piti siis tehdä rullakakku, mutta se pohja lohkeili kun rullasin sitä. Ei siis tullut ihan kaunis. Eli jos käyttää jaukoina tärkkelystä kun tekee kääretostun tai rullakakun, ei kannata laittaa ksantaania, mutta jos aikoo pinota levyt tai tekee kakkupohjan vuokaan, kannattaa se ripaus ksantaania laittaa sekaan.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.01.11 23:45 
Poissa

Edellä tulikin jo hyviä vinkkejä. Käykö teille peruna? Tein viimeksi pullia niin, että laitoin taikinaan perunaa (siis keitettyä kylmää perunaa raasteena), tarkoituksena saada gluteenittomien jauhojen pistävää makua pehmenemään ja pullan rakennetta paranemaan. Se toimi hyvin. Määrästä ei enää hajuakaan, ehkä yksi keskikokoinen peruna / 3 dl nestettä. Jauhoina olen käyttänyt aina sekoituksia (siis en pelkästään yhtä jauhoseosta, vaan useimmiten Semperin Fin Mix, riisijauho ja maissijauho, noin suhteessa 3:2:1).

Munaa ei varsinaisesti tarvitse korvata millään, tavispullankin voi tehdä ilman kananmunaa, nestettä käytetään vain vähän enemmän kuin vastaavaan kananmunaa sisältävään taikinaan.

Ksantaanin käytöstä: en ole erityisemmin tehnyt tästä "vertailevaa tutkimusta", mutta olen aina käyttänyt hiivapohjaisiin psylliumia ja leivinjauheella kohotettaviin leivonnaisiin ksantaania.

Vielä yksi vinkki: kaikettomat pullat kannattaa sulattaa huoneenlämmössä tai varovasti mikrossa. Olen saanut pari kertaa pullat muuttumaan sitkeänkoviksi ruskeiksi koppuroiksi sulattamalla niitä liian pitkään.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.01.11 10:25 
Poissa

Lisään viä kun joku tosta vaivaamisesta kirjoitti, että itse teen pullataikinan aina vatkaimen taikinakoukuilla, rakenne tulee hyväksi, käsin vaivaamalla en saa samanlaista.

Psylliumissa on tärkeää et saa alussa turvota n10min rauhassa ja muuttua hiukan "liisterimäiseksi" ja ksantaani taas pitää laittaa jauhojen seassa kuten kuivahiiva tai leivinjauhe.

Mä en keksi enempää vinkkejä.

Sitä gluteenittomien jauhojen pistävää makua ihmettelin... Mä en oo saanut koskaan sellaista aikaiseksi... millä jauhoilla sen on saanut?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.01.11 10:53 
Poissa

Mä olen tehnyt munattomia pullia ja suurta eroa ei ole tavallisiin. Tosin meillä sopii vehnäjauhot, jotka kyllä leipomisominaisuuksiltaan on aika eri luokkaa kuin gluteenittomat (se sitko!). Munan korvasin 1 rkl:lla vettä ja 1 rkl:lla tapiokatärkkelystä.

Pirkalla on muuten gluteenittomia kanelipullia pakasteena ja niissä ei ole kananmunaa tai maitoa. Jauhoina gluteeniton vehnä eli ei ehkä teille sovi mutta koostumus niissä on hyvä, samoin maku. Toivoa siis on :D

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.01.11 14:59 
Poissa

Higga, minusta lämpiminä jotkut gluteenittomat leivonnaiset maistuvat pistäviltä, erityisesti ilman munaa ja maitoa leivotut hiivataikinaleivonnaiset. Minusta maku tulee juuri tuosta Semperin jauhoseoksesta. En tiedä, onko pistävä juuri oikea sana kuvaamaan sitä, mutta vähän outo maku se on. Voihan olla, että kananmuna ja maito peittävät tuon maun tai saavat aikaan jonkun reaktion niin, että maku tulee erilaiseksi.

Meillä lisäksi nämä pullat, joissa on perunaa, olivat ensimmäiset, joita 1-vuotias suostui syömään. Aiempia virityksiä vain maistoi ja sitten sylkäisi pois. Ilmeisesti tuntui väärältä suussa (on aika tarkka tuosta suutuntumasta).[/quote]

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.01.11 15:51 
Poissa

Minä jatkan vielä:

Tarkoitukseni on tällä erää saada aikaan melkeinpän millainen tahansa taikina (poislukien nuo sopimattomat aineet) jota voisi käsin muotoilla sillä vien tämän taikinan lapselleni eskariin kun muut leipovat pullaa jotta hänkin saisi jotakin leipoa. Eli pääasia kun saisi kädet iskeä taikinaan ja että se olisi jotenkuten syötävää. Aiemmin on leivottu pipareita ja kotoa tietty muutakin mutta mitään käsin vaivattavaa ei ole tehty....

Musta on ihana kun lapset saavat tehdä eskarissa kaikkia juttuja (ihana henkilökunta kun jaksavat ja viitsivät) ja mielelläni tämän taikinan sinne vien. Heillä on kaksi keittiötä joka toinen on varattu vain allergisten lasten leivontaan joten pidän tätä ihan mielettömänä juttuna:)

Luulen että kokeilen tätä taikina systeemiä nyt ensin ihan kotona.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.01.11 17:54 
Poissa

Ihanaa henkilökuntaa teidän eskarissa - ja hyvin huomioitu vielä allergiset!

Jos tällä kertaa pääasia on, että taikina on leivottavaa ja syötävyys sitten plussaa :D niin kommentti siihen: Taikina leipoutuu paremmin, jos se on aika paksua (eli kovaa) - ja se tietysti taas ei ole niin hyvä syötävyyden kannalta.

Mutta tuosta viimeksi tekemästäni, jossa siis oli perunaa, tein mm. perinteisen mallisia joulupullia (sellaisia, joissa pyöritellään ohuista taikinatangoista erilaisia kuvioita). Ehkä perunan tärkkelys vaikutti asiaan, mene ja tiedä.

Onnea kokeiluihin! Ja laita ihmeessä resepti tänne, jos saat aikaiseksi hyvän lapsen leivottavaksi sopivan taikinan!

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.01.11 11:02 
Poissa

Kaikkein yksinkertaisinta: http://histamiini.com/viewtopic.php?t=81

On onnistunut tähän mennessä kaikista viljoista joita olen käyttänyt pl teff josta en ole saanut käsiini puurohiutaleita.

Riisistä leivottaessa olen joskus käyttänyt ihan keitettyä riisipuuroa niin tulee vaihtelua suutuntumaan.

Myös jos rusinat tms sopii niitä voi heittää taikinaan.

tai lihaa.

tai mitä vaan.

joskus laitan sekaan öljyä, tai päälle hiukan keijua. tai raesokeria. taitaitai

Isosisko siitepölyallergikko

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä