Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Leipäkone ohjeita kaipailisin
ViestiLähetetty: 22.01.11 0:21 
Poissa

Elikkäs saatiin joululahjaksi leipäkone ja ne ohjeet joita siinä tuli mukana ei oikein tunnu kunnolla onnistuvan.
Haluaisinkin tietää, että minkälaisilla ohjeilla onnistutte saamaan kunnollisen lopputuloksen.
Meillä ruokavaliosta poissa: maito, kotim.viljat, soija, muna, peruna ja muita jotka ei leivän tekoon juuri vaikuta.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.01.11 11:28 
Poissa

Minä olen tehnyt tällaisella ohjeella:
3 dl vettä
loraus öljyä (ehkä puoli desiä tai alle)
1 tl suolaa
1 rkl sokeria/siirappia/hunajaa
1-2 tl psylliumia
n. 6 dl jauhoja
2 tl kuivahiivaa

Ensin laitetaan psyllium veteen turpoamaan kymmeneksi minuutiksi, sitten loput aineet niin että jauhot ja kuivahiiva päällimmäiseksi.

Onko koneessasi gluteeniton ohjelma? Jos ei ole, niin valitse mahdollisimman pitkä ohjelma. Meidän koneessa on tuo gluteeniton ohjelma ja tekee leivän 3,5 tunnissa ja ainakin kolmesti vaivaa taikinan.

Taikina ei saa olla liian löysä, mutta ei liian kovakaan. Mulle joku neuvoi, että kun taikinasta muodostuu koneessa sellainen pallo, niin on sopivasti jauhoja, mutta mun mielestä silloin on liikaa eikä kohoa kunnolla. jos taas jauhoja on liian vähän, taikina kohoaa ensin melkein yli äyräiden mutta sitten yhtäkkiä tulee likilaskuinen.

Minä olen sekoittanut jauhoja niin että 3-4 eri jauholaatua tulee samaan leipään. Esim 2 dl riisiä, 1 maissia, 1 hirssiä ja pari dl perunajauhoja. Teille ei tuo peruna sovi, mutta jotain muuta tärkkelystä voisi kokeilla, se nimittäin parantaa rakennetta tosi paljon.

Kokeilemalla oppii kuinka paljon jauhoja kannattaa laittaa. Ja kun laitat koneen päälle, sekoita heti alussa "koneen mukana" esim kaapimella että näet onko jauhoja sopivasti, tässä vaiheessa voit vielä lisätä jauhoja tai nestettä jos tarvii.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.01.11 19:49 
Poissa

Ja osan jauhoista voi tietenkin korvata sopivilla puurohiutaleilla.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.01.11 0:43 
Poissa

Paljon kiitoksia vinkeistä! :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.11 23:02 
Poissa

Jos jauhojen tilalle laittaa puurohiutaleita, laitetaanko niitä määrällisesti yksi yhteen eli tyyliin 1dl jauhoja=1dl hiutaleita ja entä siemenet jos laittais esim. auringonkukansiemeniä tai pinjansiemeniä,pitääkö sillon vähentää jauhomäärää?

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.11 23:19 
Poissa

Itse olen laittanut hiutaleita saman verran kuin jauhoja. Siemenistä ei ole kokemusta, en ole niitä leipäkoneleipiin ikinä laittanut. Mut kokeile... :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.11 13:10 
Poissa

Tyhmää kun tosi monissa resepteissä on noita jauhoseoksia ja meille kuin ei maissi (eikä joissain jauhoseoksissa oleva maito tai soija) käy niin pitää tehä "sekotukset" itse, mietin vaan kun joku perunatärkkelys on tosi erilaista kuin kaurajauho, että varmaan puolet hienompaa ja sit puolet karkeempaa jauhoa tai no kokeilemalla se varmaan selviää.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.11 14:39 
Poissa

Minä olen laittanut n. kolmanneksen perunatärkkelystä ja loput muita jauhoja (yleensä tästä lopusta osa on ollut riisijauhoa), mutta tosiaan kokeilemalla selviää mikä on itselle paras.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.11 20:50 
Poissa

..en oo vähentänyt jauhojen määrää, vaikka laitan siemeniä! Ja en kans oo käyttänyt sekoituksia vaan ihan riisi/tattari/tärkkelysjauhoja.

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.11 21:16 
Poissa

kopsasin nopsasti tän meidän leipäohjeen tuolta arkistosta, kokeilemalla löytää sen oman lempparin. Itse en valmista silloin löytänyt, kun kaikissa ohjeissa oli just munaa/maitoa tms.

Hunajainen leipäkoneleipä (gluteeniton)
22.11.2010 - 20:45

3.5dl vettä /riisimaitoa

1tl psylliumia

3rkl hunajaa (voi korvata siirapilla)

3/4tl suolaa

1dl hiutaleita (usein riisi tai tattari)

0,5dl auringonkukansiemeniä

4dl jauhoja (käytin 2dl täysjyväriisi, 1dl amaranttijauhoja ja 1dl täysjyvämaissijauhoja)

2tl hiivaa

(0,5dl jauhoja, jos taikina liian löysää)

Laita psyllium nesteeseen . Anna seistä 10min. Lisää hunaja, suola, hiutaleet ja siemenet. Sekoita hiiva jauhoihin ja lisää vähitellen. Sekoita tasaiseksi ja siirrä leipäkoneeseen. Käynnistä leipäkone (itse käytin obh nordikan 1ohjelmaa, valitsin 750g ). Kun kone sekoittaa taikinaa, tarkkaile taikinan paksuutta. Lisää tarvittaessa muutama lusikallinen jauhoja, jos näyttää siltä, että taikina "kiipeää" reunoja pitkin..

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä