Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: UUsi elämä leivonnassa alkaa...
ViestiLähetetty: 09.02.11 0:25 
Poissa

Elikäs meillä pitäisi vähentää reippaasti vehnän käyttöä ja esim. muffinssit on olleet peruselintarvikkeemme jo pitkään. Eli kysymys kuuluu, että mitä viljoja kannattaa (leivonnan kannalta, sopivuudestahan ei voi tietää) koettaa ensimmäisenä, minkä makuun minä aikuisena (syödään lapsen kanssa samoja ruokia) saattaisin tottua helposti jne. Ja mitä ylipäätään pitää ottaa huomioon, kun leipoo ilman kotimaisia? Ja mitä sitten kannattaa edes haaveilla leipovansa?

Meillä siis kaura ja ohra pois listalta, ruis normaalisti käytössä ja vehnää pitäisi vähentää roimasti, myöskään riisin sopivuudesta ei ole varmuutta.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.02.11 11:52 
Poissa

Minulle tattari oli yök, paitsi yksi tattarinäkkäri oli ihan hyvää (ja olen syönyt sitä imetysdieetin jälkeenkin). Hirssi on minusta aika miedon makuinen ainakin leipomuksissa, samoin teff, mutta quinoa ja amarantti taas voimakkaan makuisia (en tykännyt. vaikka monet täällä tuota quinoaa eli kvinoaa tai kinoaa kehuu). Maissi on riisin jälkeen helpoiten saatavilla.

Minä olen leiponut hyviä piirakoita tai muita makeita leivonnaisia niin että olen käyttänyt osan perunajauhoja ja osan teffiä tai hirssiä. (olen jonkun reseptinkin tänne kirjoittanut, haulla varmaan löytyy...)

Gluteenittomissa viljoissa ei ole sitkoa, ja siksi taikinat ovat ihan erilaisia kuin vehnäleivonnaisissa. Taikinat tuntuvat jäävän "löysiksi" (käsiin tarttuviksi) vaikka jauhoja laittaisi kuinka... eli kannattaa varoa ettei laita liikaa jauhoja.

Jos kananmunaa voi käyttää, se parantaa esim leipien rakennetta kun muuten leivät tahtoo olla murenevia. Ja kaupasta saa psylliumia tai ksantaania joita käytetään parantamaan rakennetta.

Hiivataikinoita ei kannata kokeilla ensimmäisenä, ovat sen verran haastavia leivottavia...mutta sitten kun kokeilet, niin taikinaa pitää vaivata ainakin kaksi kertaa kauemmin kuin vehnätaikinaa. Mieluiten koneella.

Leipien teossa leipäkone on ainakin meillä osoittautunut verrattomaksi.

Oppirahat varmaan joutuu jokainen maksamaan, ainakin minulla on mennyt monet monet kalliista aineista tehdyt leivonnaiset roskiin, mutta nyt kun olen kolme vuotta "harrastanut" gluteenitonta leivontaa niin saa jo hyviäkin aikaiseksi. :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.02.11 12:51 
Poissa

Meillä taas ehdoton lemppari gluteenittomista viljoista on tattari! Puurona en itse siitä pidä, mutta lapsille maistuu. Mutta kaikissa leivonnaisissa on tosi herkullinen vilja :-)
Jos gluteenitonta opettelet leipomaan, suosittelisin hankkimaan kirjan:
Elisabeth Ekstrand Hemmingsson: Gluteeniton Leivonta (Valitut Palat). Siinä on aika hyvät yleiset ohjeet, miten leipoa onnistuneesti gluteenittomia leivonnaisia, ja herkullisia ohjeitakin paljon :-). Netistä googlettamallakin löytyy valtavasti hyviä gluteenittomia ohjeita. Oman kokemuksen mukaan kaikki, mikä onnistuu vehnällä leipoa, onnistuu gluteenittomanakin... kunhan löytää/muokkaa sopivan ohjeen ja käyttää käyttä oikeaa "leivontatekniikaa" (jossa tärkein useiminpien ohjeiden kohtalla taitaa olla tuo riittävä vatkaus/sekoitus)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.02.11 20:07 
Poissa

http://gluteeniton.vuodatus.net/

Tässä blogissa on paljon hyviä vinkkejä ja todella maistuvia reseptejä :D

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.02.11 22:34 
Poissa

Minäkin liputan tattarin puolesta, se käy moneen. Yksinään on tietysti vähän erikoisen makuinen, mutta - no, maistuu tattarilta :D. Virtasalmen viljatuotteen vaaleaa jauhoseosta kokeilin äskettäin, siitä sain paketin ohjeella (eli aineet vain sekoitettiin yhteen) ja vaikka oli hiivataikina, tuli erinomaista leipää. Jauhoseos sisältää kyllä riisijauhoa, joka teille oli epävarma. Toivotaan, että riisi sopisi! Jos riisi ei käy, taitaa olla niin, että suurin osa valmiista jauhoseoksista ei sovi.

Oma kokemukseni on, että uusiin makuihin tottuu helpoiten, jos voi sekoittaa useaa viljaa (itse en erityisesti pidä esim. maissin mausta, mutta käytän sitä usein vähän, jotta leivonnaisen väri muistuttaisi enemmän oikeaa).

Leivontaa helpottaa, jos omistaa leipävuoan ja muffinssipellin. Edellisessä saa helposti leivän kuin leivän paistettua, ja kakkuja myös, jälkimmäinen käy muffinssien lisäksi pullien ja sämpylöiden paistamiseen. Monet gluteenittomat leivonnaiset kuivuvat nopeasti, joten erityisesti hiivataikinaleivonnaiset kannattaa pakastaa heti kun ne ovat jäähtyneet, ja sulattaa kerralla vain sen verran kuin tarvitsee (eli leivät kannattaa viipaloida ennen pakastamista). Teillä oli ruis käytössä, joten kuidun saannista ei siltä kannalta ole ongelmaa. Usein gluteenittomissa tuotteissa on vähänlaisesti kuitua, joten esim. leipiin sitä voi lisätä (Semperillä on Pofiber-nimistä perunakuitua ja Fibrexillä sokerijuurikaskuitua, edellisestä pidän enemmän).

Opettelin itse leipomaan munatonta, maidotonta ja gluteenitonta (pelkkää gluteenitonta tein aiemmin silloin tällöin, äidilleni) ja tuolloin otin sen asenteen, että lopputulokseen voi olla tyytyväinen, jos voi todeta, että "ei tämä pahaa ole" :lol: Minä olen kyllä syönyt sitkeästi kaikki tekeleeni...

Tsemppiä kokeiluihin!

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.02.11 0:52 
Poissa

Suosittelen leipomusten avuksi Eila Alhon kirjaa Helposti maukasta. Siinä ovat kaikki ohjeet luontaisesti gluteenittomia ja maidottomia, ja eri jauhojen vaihtaminen toiseen on selostettu hyvin. Kirja on pääosin leivontakirja, ja melko monesti makeissa ohjeissa on kananmunaa, mutta esimerkiksi muffinseista ja kuivakakusta sekä tietenkin pullasta löytyy kananmunaton ohje, ja sitten hieman muuntelemalla saa monenlaisia tehtyä niiden avulla.

Minulla oli tuo ensin lainassa kirjastosta, mutta se osoittautui niin käyttökelpoiseksi, että ostin itsellemme sen. Ja ehkäpä tuon kirjan ansiota on, että kaikille kotimaisille viljoille allerginen lapsemme (6 v 4 kk), joka vielä vuosi sitten sanoi gluteenittomista kokeiluistani: "Äiti, sinä et oo kovin taitava gluteenittoman leipoja", sanoo nykyään, että: "Nyt, äiti, olet taitava". :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.02.11 12:00 
Poissa

Tiina H :D Kiitoksia kaikille vinkeistä! Lisääkin vastaanotetaan mielellään.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä