Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hyvä leipäkone?!
ViestiLähetetty: 20.03.11 14:10 
Poissa

Kehukaa leipäkoneitanne! Millä vehkeellä saa hyvää gluteenitonta/viljatonta leipää aikaiseksi?! Sitten marssin kauppaan ostamaan sellaisen... :D

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.03.11 19:12 
Poissa

Ostin OBH-nordikan -mutta täytyy sanoa, että teen silti edelleen pääasiassa leipävuokaan. Ainoastaan silloin käytetään leipäkonetta kun lähdetään ulkoileen aamusta :)

Tuo on simppeli ja ihan ok :)

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.03.11 9:57 
Poissa

Meillä on ollut toista vuotta lidlin lepäkone, siinä on erikseen ohjelma gluteenittomalle leivälle. Ihan hyvin on asiansa ajanut. :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.03.11 11:44 
Poissa

Tefalin oma tuntuu ainakin olevan sillai jotenkuten tehty. Ensimmäinen vaihdettiin takuuseen n 15 leivän jälkeen ja tuossa toisessa nyt on ne sekottajat aivan eri mittaset ja paljon väljemmät ja muita tommosia pikku eroja, joten tuskin ovat kovin tasalaatuisia vehkeitä ainakaan. Että en välttämättä itse menisi tällä kokemuksella uutta tefalia ostamaan.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.03.11 15:52 
Poissa

Kiitos suskutti! Jätetäänpä Tefal ainakin pois laskuista sitten. Tuota obh nordicaa yksi tuttavakin kehui mutta heillä leivotaan tavisleipää ainoastaan. Löysin vanhan TM vertailun jossa obh ja Kenwood vaikutti hyvältä. Mutta tuo gluteenittoman onnistuminen onkin sitten sellainen juttu josta ei paljon tietoa löydy eikä netissä aina mainintaakaan onko ohjelmaa sitä varten.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Hyvä leipäkone?!
ViestiLähetetty: 28.02.12 10:32 
Poissa

Ostimme sitten kenwoodin ja täytyy sanoa että älyn helppo! Mittaat vain ainekset astiaan ja kone päälle, edes jokin asia helpottui ruuanlaitossa!!!! :D

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 29.03.12 14:25 
Poissa

Meillä on Wilfa merkkinen kone, Gigantista ostettu ja n.100€ maksoi. Siinä on oma ohjelma gluteenittomalle leivälle ja tyytyväinen olen ollut, on maksanu itsensä jo takaisin

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 05.05.12 9:10 
Poissa

Onks teillä onnistunu leivät onnistuneet AINA????

Mies muisteli et silloin joskus 10v sitten kun niillä oli leipäkone ni välillä ne leivät onnistu välillä ei. Mä taas en jaksa semmosta et ne menee pilalle joka toinen kerta :) Ja joo koneet ehkä muuttuneet, mut oon välillä kuullu et ne ei onnistuis...

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 05.05.12 9:57 
Poissa

Eihän ne ihan heti onnistuneet. Mutta kun oppi oikean nesteen ja jauhojen suhteen niin alkoi tulla parempia.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 05.05.12 11:57 
Poissa

Joome kirjoitti:

Mies muisteli et silloin joskus 10v sitten kun niillä oli leipäkone ni välillä ne leivät onnistu välillä ei. Mä taas en jaksa semmosta et ne menee pilalle joka toinen kerta :) Ja joo koneet ehkä muuttuneet, mut oon välillä kuullu et ne ei onnistuis...

Minä en ole gluteenitonta leipää koskaan tehnyt. Leipäkoneella en ole montaa kertaa epäonnistunut. Sain leipäkoneen, josta on ne koneen mukana tulleet mitta-astiat kadonneet. tein sitten ohjeista laskelmia, ja katsoin jauhopusseista, mitä mikäkin jauho painaa/dl, ja kaikki muut aineet samaten. Sitten laadin ohjeen, jossa kaikki aineet on grammoina. Leipäkoneen kulho vaan talousvaa'alle ja nollaan sen. Laitan nesteet ja mausteet. Nollaan uudestaan, ja lisään jauhot ja hiivan. Sen olen huomannut, että eri jauhoja pitää laittaa grammoina(kin) eri määrä. Eli jokaiselle eri jauhokombinaatiolle pitäisi olla oma tarkka ohjeensa. Esikypsennetyt hiutaleet turpoavat heti niin paljon, että niille tarttee tuplamäärän vettä, jotta taikinasta ei tulisi liian jauhoista.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15.05.12 19:24 
Poissa

Joome kirjoitti:

Mulla on anopin n. 10v vanha leipäkone ja sillä leipä epäonnistuu noin joka toinen kerta! (koska käyttäjä unohtaa, jonkin tärkeän ainesosan)
:lol:

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16.05.12 10:48 
Poissa

Mulla on pari kertaa epäonnistunut. Sekä gluteeniton että tavallinen. Gluteeniton onnistuu kun seuraa tarkasti hyväksi havaittua ohjetta.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 25.05.12 13:54 
Poissa

Mulla alun epäonnistumiset on johtunu useimmiten siitä että kun on kokeillu ite erilaisia jauhoja ja hiutaleita niin taikina on ollu liian löysää tai paksua jolloin ei kohoa. Jauhoja tai nestettä kannattaa lisätä sekotusvaiheen loppupuolella tarpeen mukaan niin että taikina on puuromaista (pitää siis olla löysempää kuin ei-gluteenittomassa leivonnassa) eli luukku auki ja kurkkaus ennen kuin alkaa kohottamaan.

Myöskään ajastinta ei kannata gluteenittomissa käyttää, sillon saa takuuvarmasti kohoamattoman leivän. Nesteen on oltava riittävän lämmintä (+42 eli kädenlämpöisestä lämpimämpää) kuivahiivaa käyttäessä! Kylmällä nesteellä leipä ei kohoa!

Kun nää mokat on oppinu välttämään ei oo oikeestaan epäonnistumisia enää tullu. :D

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 25.05.12 17:28 
Poissa

Ansku-Bansku kirjoitti:
Nesteen on oltava riittävän lämmintä (+42 eli kädenlämpöisestä lämpimämpää) kuivahiivaa käyttäessä! Kylmällä nesteellä leipä ei kohoa!

Tähän täytyy sanoa, että käsin leipoessani olen käyttänyt tuota sääntöä, mutta leipäkoneeseen alitan aina huoneenlämpöisen veden kuivahiivalle. Joskus olen laittanut lämpimämmän, ja silloin leipä on keskeltöä kuopalla. Eli taikina nousee ensin liikaa, ja sitten läsähtää kuopalle. Toisaalta, riittäis varmaan vähempi hiiva, jos laittaa lämpimämmän veden.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 25.05.12 20:42 
Poissa

Minä olen laittanut aina kylmää nestettä leipäkoneeseen vaikka käytän kuivahiivaa ja kyllä ne kohoaa jos veden ja jauhojen suhde on oikea. Jos jauhoja on liikaa ei kohoa, tai jos jauhoja on liian vähän niin ensin kohoaa liikaa ja sitten läsähtää.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2  Seuraava