Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Onko kenelläkään OIKEASTI toimivaa munkkien ohjetta?
ViestiLähetetty: 11.04.11 23:07 
Poissa

Se ei saa sisältää munaa, maitoa, vehnää, ohraa, ruista, tattaria, soijaa eikä kauraa. Ainaskaan näitä:)

Mulla oli parikin ohjetta, mutta ne munkit sulaa aina sinne kattilaan kun paistan niitä siinä öljyssä (rypsi). Mitä mä teen väärin?:( Ärsyttävää ja lapsi kyselee taas munkkien perään ja tunnen paineen kasautuvan niskaan kun vappu lähestyy....

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.11 9:37 
Poissa

Yksi asia/ongelma on se että paistaa öljyssä. Mä tein viime vuonna ihan vehnäjauhoista muuten ohjeen mukaan paitsi jätin munan pois, laitoin tapiokaa ja paistoin auringonkukkaöljyssä. Ei toiminut. Eli taikina imi ihan mahdottomasti rasvaa ja munkit ei oikein maistuneet.. Nyt ajattelin kokeilla paistaa kookosrasvassa, laittaa taikinaan ksantaania ja psylliumia sekä tapiokaa. Vehnäjauho on nyt tauolla eli riisijauhoista ja tattarijauhoista teen taikinan. Tarkoitus oli tehdä koe-erä tällä viikolla, jos ehdin. Jos onnistuu, raportoin sit tänne. Ja olisin halukas myös saamaan valmiin ohjeen :D

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.11 15:41 
Poissa

Olen jostain kuullut, että jos taikinassa on kovin paljon sokeria, se imee rasvaa turhan paljon. Voi olla että tärkkelys tekee sitä samaa.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.11 19:05 
Poissa

Listalta unohtui kyllä, että meille ei käy kookoskaan yhtään.... Kuulen silti mielelläni koe-paistosi tuloksen:) Missähän niitä munkkeja voisi oikein kypsentään? Ei kait vedessä? Vai?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.11 20:34 
Poissa

^ Persilja, teillä kuulostaisi olevan aika samanlainen lista poissa olevista kuin meillä. Yritän miettiä, jos keksin jotain munkkitaikinana toimivaa. Vedessä jos ensin keittää ja sitten paistaa pellillä uunissa, saa paraskeja eli vesirinkeleitä :).

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.11 21:43 
Poissa

Oon paistanut meidän munkit rypsiöljyssä -ei oo kyllä hajonnut.. Öljyä ne imee tietty jonkin verran, mutta mun mielestä ei mitenkään liiaksi. Yksi mikä on myös tärkeää on paistolämpötila, että se öljy on sopivaa. Liian vähäinen lämpötila aiheuttaa helposti sen tuloksen, että munkki ei kypsy nopsasti vaan imee öljyt itseensä..

Käykö teillä riisikerma, psyllium ja ksantaani? Mun tässä viimeisimmässä ohjeessa on kookoskermaa ja omenasosetta, mutta kookoksen voi korvata sillä riisikermalla. Viimeksi tein näppituntumalla, mutta voisin vkonloppuna mitata ihan tarkalleen...

Viime vapuksi tein osan uunissa, eli "vetelä" taikina ja pursotin ympyröiksi pellille ja paiston. Ja uunista otettua sokeroin heti niin sokeri tarttui kiinni.

Ja mukava nähdä muidenkin versioita :) Saa vaihtelua omaan keittiöön!!

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.11 19:37 
Poissa

Viimeksi käytimme tätä reseptiä (Kakkukatrilta):

Banaanidonitsipallerot

• 2 dl soijakermaa
• 1 banaani soseutettuna
• 1 dl sokeria
• 2 1/2 tl leivinjauhetta
• 1 rkl vaniljasokeria
• 1/2 tl suolaa
• noin 7 dl gluteenitonta jauhoseosta (esim. Semper Finmix)
• 50 g maidotonta margariinia sulatettuna
• öljyä paistamiseen
• kuorrutukseen kanelisokeriseosta
• tai 3 dl tomusokeria, 3rkl nestettä (vettä, mehua tms.), elintarvikeväriä
Sekoita soijakerma, soseutettu banaani ja sulatettu margariini. Lisää joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet. Lisää tarvittaessa jauhoja jos taikina on liian löysää. Taikinasta on tarkoitus pyöritellä palloja.
Pyörittele taikinasta lihapullan kokoisia palloja ja uppopaista öljyssä. Nosta donitsipallerot talouspaperin päälle ja sokeroi lämpimänä, jos teet tomusokerikuorrutuksen niin anna palleroiden jäähtyä ennen kuorrutuksen laittoa. Lisää nomparellit tai strösselit ennenkuin kuorrutuksen pinta kovettuu.

Korvasin soijakerman riisikermalla ja käytin jauhoina Farinan gluteenitonta lettujauhoa (sis riisijauhoa ja tapiocaa). Taikina tuntui tosiaan käsiin oikein mukavalta, mutta hajosi siis öljyyn...

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.11 20:43 
Poissa

Jos taikinasta on vaikea saada sellaista, että siitä voisi tehdä täsmämuotoisia munkkeja, voi tehdä ns. lusikkamunkkeja. Eli (kahdella) lusikalla nostetaan taikinakökköjä kuumaan rasvaan. Paistetaan normaalisti. Munkeista tulee kaiken muotoisia, ja se on lapsista hauskaa keksiä, mitä se oma munkki esittää. Minä teen aina vappumunkit tuolla tavalla. Se on kotoa peritty tapa.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.11 20:48 
Poissa

Mulla on erilainen se ohje, eli kirjoittelen tänne, kunhan ehdin ottaa tarkat mitat ylös. On vähän pullamainen... Ja teen kans tuollaisia pieniä palloja lusikoilla :)

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.04.11 16:00 
Poissa

Löysin eräästä mainos-reseptivihkosesta tällaisen (en ole kokeillut itse).
Tässä tosin on kananmunaa.

Munkkirinkelit 18 kpl

25 g hiivaa
3 dl vettä
1 tl suolaa
1 dl sokeria
1 muna
1 tl kardemummaa
0,5 dl perunahiutaleita
1 dl perunajauhoja
5 dl sunnuntai vähäproteiinista jauhoseosta
100 g margariinia
paistamiseen: öljyä

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola, sokeri, muna ja kardemumma. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan vähitellen. Lisää pehmeä margariini alustamisen loppuvaiheessa. Sekoita taikina tasaiseksi yleiskoneella tai sähkövatkaimella. Anna taikinan levätä 15 minuuttia peitettynä.
Levitä leivontapöydälle öljyä. Jaa taikina 18 palaan ja muotoile ne öljytyillä käsillä pulliksi. Aseta pullat kohoamaan öljytylle leivinpaperille n. 10 minuutiksi. Tee kohonneesta pullasta rinkeli työntämällä kaksi sormea pullan läpi ja pyörittämällä rinkeli tasaiseksi. Öljytyillä käsillä taikinan käsittely on helpompaa.
Kuumenna öljy paksupohjaisessa kattilassa. Laita öljy lämpiämään hyvissä ajoin ettei rinkelit ehdi kohota liikaa. Paista rinkelit öljyssä n. 1 min/puoli. Valuta rinkelit paistamisen jälkeen talouspaperin päällä ja kieritä sokerissa.

Ohje kopsattu vihkosta "ohjeita nautiskelijoille ja herkkusuille", jonka olen saanut joskut ravitsemusterapeutilta.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.04.11 10:52 
Poissa

Tämä ohje on ollut tosi hyvä, onnistuu aina! Hillo on tosin vähän haasteellista saada pysymään sisällä, puolissa munkeista tahtoo väkisin valua ulos...

MUNKIT (ilman munaa)

2,5 dl vettä
1 pss kuivahiivaa
1 tl kardemummaa
0,75 dl sokeria
0,5 tl suolaa
7 dl Semperin hienoa jauhoseosta
70 g sinistä Keijua

Paistamiseen rypsiöljyä
Sokeria päälle

Vaivaa taikinaa pitkään taikinakoukulla, mielellään yleiskoneessa. Kohota taikina (n. 30 min.) lämpimässä paikassa. Pyörittele taikinasta jauhoja apuna käyttäen pieniä palloja. Halutessasi paina palloon sormella kuoppa ja laita kuoppaan nokare hilloa, sulje pallo painelemalla reunat yhteen. Kohota taikinapalloja leivinliinan alla n. 30 min.
Keitä kuumassa rypsiöljyssä (noin 190 asteisessa öljyssä n. 6 min.), käännä keittämisen puolivälissä. Ota munkit reikäkauhalla öljystä, valuta hetki leivinliinan päällä, sokeroi heti.

Herkullisia tuoreena. Kestävät hyvin pakastamisen, jos pakastetaan sokeroimattomina heti jäähdyttyään (hilloa sisältävät eivät kestä pakastamista, keskustasta tulee tällöin sitkeä). Pakastetut sulatetaan mikrossa, ja sokeroidaan heti.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.04.11 21:23 
Poissa

Hei, osaatko sanoa toimisiko tämä resepti jollakin muulla jauhoseoksella? Meidän nuorimmaiselle kun ei käy tuo maissitärkkelys... Aion kyllä ehdottomasti kokeilla tätä isommalle lapselle, mutta on surku kun 3-vuotias tietty kuolaa vieressä:)

Taannoin kävin Paganuksen (rav terapeutti) vastaanotolla ja valittelin näitä jauhoseoksia tai pikemminkin epäonnistumisiani. Häneltä opin, että mitä enemmän e-koodeja on jauhoissa niin sitä varmemmin leipomukset onnistuu. Minä itse ku olen tähän asti yrittänyt niitä välttää.... Olen tykästynyt kovasti tuohon Farinan lettujauhoseokseen:)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.04.11 2:36 
Poissa

siis mä tein ihan tavisvehnä munkkien ohjeella, mut riisijauhoista, ilman munaa ja sopivalla rasvalla. aina onnistui. olivat helpomia kuin pullat ikinä. en nyt enää tosiaan tiedä, varmaan tein monilla ohjeilla, en kylläkään "allergiaohjeilla vaan vaihdoin tavisohjeissiin sopivat jauhot yms.

-01 muutamia allergioita ollut, id 1v3kk

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.04.11 10:07 
Poissa

aippa4 kirjoitti:
Tämä ohje on ollut tosi hyvä, onnistuu aina! Hillo on tosin vähän haasteellista saada pysymään sisällä, puolissa munkeista tahtoo väkisin valua ulos...

MUNKIT (ilman munaa)

2,5 dl vettä
1 pss kuivahiivaa
1 tl kardemummaa
0,75 dl sokeria
0,5 tl suolaa
7 dl Semperin hienoa jauhoseosta
70 g sinistä Keijua

Paistamiseen rypsiöljyä
Sokeria päälle

.

Mä tein tällä ohjella, tosin eivät kohonneet mikä on tietysti leipurin eikä ohjeen vika. Mutta "uppopaistoin" auringonkukkaöljyssä ja maku näissä oli hyvä. Tein rinkuloita enkä siis laittanut hilloa. Jauhoina riisijauho+1dl tattaria+0,5 dl tapioka+1 tl ksantaani ja eivät imeneet rasvaa. Rasvana Pirkka leivontamargariini. Kokeilen vielä uudelleen tavan hiivan ja psylliumin kera.

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.04.11 21:38 
Poissa

Kröhm.... Nyt onnellinen ilmoitus eli sain tuon oman banaanidonitsipallerot-reseptini onnistumaan juurikin reseptin mukaisella Semperin Fin mix jauhoilla!! Vahinko vaan ettei nyt sovi meidän pikkusiskolle kun siinä on maissia:(

Mut siis toimi tosiaan tällä jauholla, Farinan jauhoilla en saanut toimimaan... hohoijaa... ihme salatiedettä:) Mutta innosti sen verran että aion kokeilla nyt teidän muidenkin reseptejä, kivaa!!

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2  Seuraava