Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.04.11 9:12 
Poissa

Onko kukaan kokeillut paistaa munkkeja tällä ohjeella:

oonaliinu kirjoitti:
1.5dl riisihiutaleita
2.5dl vettä

Tee näistä riisipuuro, eli hiutaleet kiehuvaan veteen, kitä pari min

1dl sokeria (itse oon käyttänyt täysruokosokeria hiukan vähemmän)
0,75tl suolaa
ripaukset kanelia ja kardemummaa
2dl lämmintä vettä (vähän kädenlämpöisestä lämpimämpää)
6dl riisijauhoja
100g sulatettua margariinia (itse oon käyttänyt puolet rypsiöljyä ja puolet sin. keijua)
1.5pussia kuivahiivaa

Riisipuuroon sekoitetaan kaikki muut ainekset, sekoitetaan sähkövatkaimella hetken aikaa ja annetaan nousta.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.04.11 14:00 
Poissa

^Noi riisipullat ei varmaankaan ole optimaalisimmat öljyssä paistamiseen, koska niisstä on tuo riisipuuropohja, voivat jäädä keskeltä raa'aksi. Mutta jos kokeilet niin kerro ihmeessä toimiiko myös niin. Oon aina tehnyt ne uunissa :)

Mutta nuo munkit mitä oon tehnyt on ihan perus pullaohjeeni. Vaihdoin riisimaidosta osan kookoskermaksi ja omenasoseeksi, jolloin on rakenne mielstäni munkille sopivampi. Tästä kaulin laakean levyn ja leikkaan tikuiksi tai sitten osan pyörittelen palloiksi ja kohotan vain kerran.

Oon todennut, että jos kohotan gluteenittoman taikinan ensin kulhossa ja sitten vielä pellillä ennen paistoa, niin ne lässähtää -en tiiä onko vika minussa vai ylipäätään gluteenittomassa taikinassa. Mutta yhdellä kohotuksella ne on aina toimineet.

Kunhan päästään taas kuiville näistä oireiluista, niin pääsen paistaan nuo kookos-omenamunkit ja mittaan tarkkaan jauhomäärät.

Ja kokeilen tuota Persiljan banaanipalleron ohjetta -kuulostaa hyvältä :) Tosin pitänee yrittää virtasalmen jauhoilla!

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.04.11 14:58 
Poissa

Lainaa:
Oon todennut, että jos kohotan gluteenittoman taikinan ensin kulhossa ja sitten vielä pellillä ennen paistoa, niin ne lässähtää -en tiiä onko vika minussa vai ylipäätään gluteenittomassa taikinassa. Mutta yhdellä kohotuksella ne on aina toimineet.

Muistelen että jossakin gluteeniton leivonta -kirjassa/vihkossa luki, että gluteenitonta taikinaa ei kohoteta kuin kerran, eli taikina leivotaan heti ja kohotetaan vasta sitten. Eli ilmeisesti tuo on joku gluteenittoman taikinan ominaisuus.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.04.11 18:48 
Poissa

Nimenomaan kyse on gluteenittoman taikinan ominaisuudesta. Vehnätaikinaanhan tulee sitko juuri gluteenista, eli siksi gluteeniton taikina ei kestä kohottamista kuin kerran. Nykyään on onneksi saatavilla psylliumia, joka parantaa rakennetta, mutta 90-luvun lopulla, kun äitini sairastui keliakiaan, moista ei ollut ainakaan lapsuudenmaisemissani perähikiällä saatavilla -pullat olivat sitten mitä olivat :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.04.11 14:12 
Poissa

Meille tuli vieraita, joille tuo kookos ei sovi, niin paistoin munkit riisimaitopohjaiselle taikinalle. Ja omenahillon pursotin munkin sisälle. Ohje oli ihan perus:

5dl vettä/riisimaitoa

2tl psylliumia

1dl intiaanisokeria

1tl suolaa

0,5tl kardemummaa

2ps kuivahiivaa

1dl tapiokatärkkelystä

1dl perunajauhoja

6dl riisijauhoja (yli puolet täysjyväriisijauhoja)

1dl maissijauhoja

0,5dl öljyä tai 50g sulaa margariinia

Paistamiseen öljyä

Sisälle omenahilloa

Tällä tuli kyllä rakenteeltaan hyviä -ja maissijauhot voi vaihtaa hienoihin riisijauhoihin ja tärkkelysjauhot on vapaasti vaihdettavissa :)

Ja aikaisemmin oon osan nesteestä tosiaan vaihtanut kookosmaitoon, jolloin tulee hieman kookoksen makua mukaan ja pehmeyttä rakenteeseen.

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.05.11 17:38 
Poissa

Luppis kirjoitti:
aippa4 kirjoitti:
Tämä ohje on ollut tosi hyvä, onnistuu aina! Hillo on tosin vähän haasteellista saada pysymään sisällä, puolissa munkeista tahtoo väkisin valua ulos...

MUNKIT (ilman munaa)

2,5 dl vettä
1 pss kuivahiivaa
1 tl kardemummaa
0,75 dl sokeria
0,5 tl suolaa
7 dl Semperin hienoa jauhoseosta
70 g sinistä Keijua

Paistamiseen rypsiöljyä
Sokeria päälle

.

Mä tein tällä ohjella, tosin eivät kohonneet mikä on tietysti leipurin eikä ohjeen vika. Mutta "uppopaistoin" auringonkukkaöljyssä ja maku näissä oli hyvä. Tein rinkuloita enkä siis laittanut hilloa. Jauhoina riisijauho+1dl tattaria+0,5 dl tapioka+1 tl ksantaani ja eivät imeneet rasvaa. Rasvana Pirkka leivontamargariini. Kokeilen vielä uudelleen tavan hiivan ja psylliumin kera.

No niin.. uusi yritys eilen. Hiivana tavan hiiva ja kyllä kohosi :D Laitoin lisäksi 1 tl psylliumia ja 1/2 tl ksantaania. Jauhoina 1 dl tattri+4 dl riisijauho (Risenta)+0,5 dl tapioka. Rasvana saksalainen auringonkukkaöljkymargariini ja paistoin auringonkukkaöljyssä. Hyviä oli, kaikki syöty jo. Eivät imeneet rasvaa. Ja rinkuloita tein, ilman hilloa. Kohotin kahteen kertaan ja tosiaan jauhojen määrää vähensin.

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.05.11 18:20 
Poissa

Tein kotitalouskirjan (7lk) tavismunkkiohjeela, kuten ennenkin...

50g rasvaa
2 munaa
1dl sokeria
½dl nestettä
5dl sopivia jauhoja (nyt laitoin Virtasalmen viljatuotteen tummia riisijauhoja sekä tummia sämpyläjauhoja (luont glutton)
2tl kanelia/kaardemummaa tai ei mitään...
½tl suolaa
3tl leivinjauhoa

sulata rasva, vaahdota munat ja sokeri, lisää neste ja rasva, sekoita kuivat aineet ja lisää ne, ota lusikalla kökköjä jotka muotoile renkaiksi, keitä rasvassa.

JA munatonaikana olen tehnyt vaan ohjeella johon ei tule munaa...

-01 muutamia allergioita ollut, id 1v3kk

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.05.11 19:42 
Poissa

Elsi193 kirjoitti:
Tein kotitalouskirjan (7lk) tavismunkkiohjeela,

OT: Noissa peruskoulun kotitalouskirjoissa on tosi hyviä perus leivonta- ja ruokaohjeita. Tai ainakin silloin oli kun minä kävin peruskoulua (80-luvulla). Joku kotitalouskirja pyöri meillä kotona keittokirjojen seassa monta vuotta. En tiedä onko se siellä isän hyllyssä vieläkin.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.05.11 20:26 
Poissa

Kaktus kirjoitti:
Elsi193 kirjoitti:
Tein kotitalouskirjan (7lk) tavismunkkiohjeela,

OT: Noissa peruskoulun kotitalouskirjoissa on tosi hyviä perus leivonta- ja ruokaohjeita. Tai ainakin silloin oli kun minä kävin peruskoulua (80-luvulla). Joku kotitalouskirja pyöri meillä kotona keittokirjojen seassa monta vuotta. En tiedä onko se siellä isän hyllyssä vieläkin.
Jep, ja helposti muokattavia ja muunnletavia ohjeita ilman turhia hienosteluita.

-01 muutamia allergioita ollut, id 1v3kk

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle Edellinen  1, 2