Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Saisko vinkkiä leivontaan ym.
ViestiLähetetty: 09.05.11 22:32 
Poissa

Meillä neidin (1,5v) sopivat ruoka-aineet ovat
- maito (äm. korvike, maito, kerma, maitorahka, jäätelö, juusto)
- possu, kalkkuna
- parsakaali, tuorekurkku
- mustaherukka
- suola, sokeri, vaniljasokeri, kaardemumma
sekä pieniä määriä, ei joka päivä
- kananmuna, riisi, aprikoosi (rikitön), seesaminsiemenet, maapähkinät, kookos

Riisipullia, kookoskeksejä ja marenkia onkin jo hyvällä menestyksellä tarjottu, mutta jotain suolaista leivonnaista pitäisi kehittää. Muutkin aamu-ilta- ja välipalavinkit ovat tervetulleita. Muutkin aamu- ja iltapalavinkit ovat tervetulleita. Mielellään sellaisia, joita voisi tehdä isomman satsin ja pakastaa. Jos ihan valmiita reseptejä olisi, tai pienin muutoksin meille sovellettavissa, niin linkkiä saa laittaa.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.05.11 23:12 
Poissa

Juustosarvet? Minulla on siskolta lainassa valittujen palojen kirja Gluteeniton leivonta, siinä on mantelimassatäytteisten sarvien ohje, mutta onnistuisi varmaan tehdä suolainen versio (en tiedä saako laittaa tänne kirjoista ohjeita, mut voin laittaa vaikka yv:nä jos haluat. Kannattaa kysyä kirjaa kirjastosta, siinä on paljon hyviä ohjeita.)

Ja tällainen juustokeksien ohje minulla on kanssa, itse en ole leiponut mutta syönyt olen näitä, nämä on kylläkin vehnästä mutta voisi hyvin onnistua gluteenittominakin:

juustokeksit

200 g voita
3 dl vehnäkauhoja
4 dl juustoraastetta
1 dl vettä

nypi voi ja jauhot, lisää juustoraaste ja vesi. anna taikinan olla kylmässä puoli tuntia. kauli levyksi, ota piparimuotilla kakkuja, voitele munalla, pistele, päälle voi ripotella kuminoita tai unikonsiemeniä, paistetaan 225 asteessa 10 min.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.05.11 23:48 
Poissa

Kiitos vinkistä. Noita keksejä voisikin kokeilla, pienemmällä annoksella vaan.

Tuota kirjaa voisikin metsästää kirjastosta. Mutta jos siellä on joku ihan suoraan meidän tytön ruokavalioon sopiva ohje, niin voit laittaa YV:n.

Tarkoitus on nyt toistaiseksi tyytyä viljojen osalta tuohon riisiin, kun se nyt vihdoin saatiin ruokavalioon. Mutta määrät olisi hyvä pitää kohtuullisina ettei allergisoidu sille.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.11 11:25 
Poissa

Miten olet onnistunut riisijauholla leipomisessa? Mä yritin tehdä kerran piiraspohjaa margariinista ja riisijauhoista nyppimällä ne muruseokseksi, mutta se riisijauhon suutuntuma oli ihan kaamea, jotenkin kovaa ja hiekkamaista, noissa kekseissä voi tulla se sama ongelma vastaan, jos pelkällä riisillä leipoo. Tietty maitotuotteilla ja kananmunalla sais ehkä pehmeyttä ja kuohkeutta leivonnaisiin, jos ne kerran teille käy.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.11 13:08 
Poissa

Riisistähän on olemassa tärkkelystä myös, kannattaa varmaan laittaa osa jauhoista tärkkelyksenä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.11 15:28 
Poissa

Riisijauhoja on hienoa, täysjyvää, karkeaa ja tärkkelystä -ja jokainen on hiukan erilainen. Itse olen laittanut useampaa karkeutta, jotta suutuntuma ja rakenne olis parempi. Jos tekee täysjyvällä, se on rakenteeltaan vähän grahamjauhoja vastaava. Hienot riisijauhotkin on toki karkeampia kuin vaaleat vehnäjauhot, mutta tärkkelyksellä voisi saada sitäkin muutettua!

Tässä heittelen muutamia meillä käytössä olevia välipaloja:
Oon tehnyt kinkku-muffinsseita ja jauhelihamuffinsseita välipalalle -mutta teillä kun on maito/juusto käytössä niin pystyt varmaan paremmin muokkaamaan tavis-reseptistä juustoversion.

Suolaisia korvapuusteja olen tehnyt riisipullataikinan (sokeri pois) kaulitsemalla ja väliin öljyä, kinkkusuikaleita (teillä juustoa) ja rullataan korvapuustien tapaan. Kinkkuhyrriksi meillä kutsutaan.

Riisisämpylöitä varmaan oot leiponutkin, riisi-mustaherukkavispipuuroa..

-ja pienin heräsi päikyiltä...

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.11 15:38 
Poissa

Kiitos vinkeistä. Noita riisipohjaisia reseptejä ja vinkkejä onkin tullut ihan riittävästi. Riisi nyt ei ihan jokapäiväisessä käytössä ole, joten olisi kiva saada jotain tarjottavaa myös niille päiville kun riisiä ei voida antaa.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.11 15:42 
Poissa

Ok, en oo tosiaan ajatellut tuota jauhojen karkeusasiaa (minäkö uusavuton), mulla oli siinä piiraassa vaan täysjyväriisijauhoja ja risentan riisijauhoja ja siks varmaan sit oli kuin pikkukiviä söisi. Minkä merkkisenä riisitärkkelystä mahtaa löytyä, että osais etsiä? Ja onkohan ihan taviskaupoissa?

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.11 15:57 
Poissa

^werzillä on ainakin riisitärkkelys, allermiinasta olen itse ostanut..

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.11 18:47 
Poissa

En osaa valitettavasti antaa valmiita ideoita, ja tämän olet ehkä käyttänytkin, mutta itse olen käyttänyt parsakaalin varsiosia taikinoissa pehmentäjänä (kuorittuina, hyvin keitettyinä ja soseutettuina siis ;) ).

Saisikohan parsakaalin varsista, maapähkinöistä/seesaminsiemenistä ja jostakin maitotuotteesta jotakin taikinamaista tahnaa, josta voisi kokeilla tehdä suolaisia muffinsseja? Tämä on kyllä heitto vain, en tiedä toimiiko.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.05.11 15:10 
Poissa

Ootko käyny karppaajien nettisivuilla reseptiosioissa, hehän kokkaavat rahkasta, kananmunasta ja juuri siemenistä, pähkinöistä ym. hiilarittomista jutuista kaikkea, sieltä voisit saada ehkä ideoita? Mielestäni on olemassa sellaista heraproteiinijauhoa millä karppaajat korvaavat oikeita jauhoja leivonnassa? Hitsi kun en muista tuotemerkkiä. :?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.05.11 15:16 
Poissa

Ansku-Bansku kirjoitti:
Ootko käyny karppaajien nettisivuilla reseptiosioissa, hehän kokkaavat rahkasta, kananmunasta ja juuri siemenistä, pähkinöistä ym. hiilarittomista jutuista kaikkea, sieltä voisit saada ehkä ideoita? Mielestäni on olemassa sellaista heraproteiinijauhoa millä karppaajat korvaavat oikeita jauhoja leivonnassa? Hitsi kun en muista tuotemerkkiä. :?

Olen käynyt. Siellä vaan on niin aivan kamalasti reseptejä, ja yllättävän monissa resepteissä on vehnänleseitä. On sieltä jotain kivaa löytymytkin, esim. meidän tyttöjen suosikkileipomus: kookoskeksit, muokattu vaan ei-niin-karpiksi vaihtamalla makeutusjauheen tilalle oikea sokeri.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä