Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mansikka
ViestiLähetetty: 17.05.11 10:32 
Poissa

Vielä ei tuoretta mansikkaa saa ja kaupasta alkaa olla loppu kohtuuhintaiset suomalaiset marjat. Mitä ihmettä voisin mansikasta tehdä? Tässä rotaatio-lukujärjestyselämässä ei muuta ongelmaa ole, kun, että se tuhoaa mielikuvituksen. Tähän asti olen tehnyt hilloa ja pannukakkua, mutta ei sitäkään jaksaisi ihan joka viikko tehdä. Ideoita? Meillä siis pystytään leipomaan ihan hyvin, kun on paljon viljoja käytössä ja sopiva rasvakin. Olen myös miettinyt ehkä jotakin smoothieta? Mutta siihen taas täytyy löytää suomalaisia mansikoita, varteenotettava vaihtoehto sekin kuitenkin.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.11 14:00 
Poissa

Mä oon tehny mansikoista, banaanista ja kauramaidosta esikoiselle pirtelöä, tykkää kovasti.

En tiedä minkä ikäinen sun lapsi on mutta mansikoista voi tehdä myös makean piiraan, piirakkapohja viljoista mitä voitte käyttää ja sit päälle sekoitus jossa mansikoita, tärkkelystä (esim. peruna tai tapioka) ja sokeria.

Mansikka on myös hyvää ihan sellaisenaan soseena, hieman sulaneet marjat sauvasekoittimella soseeksi.

En tiedä onko teillä muita hedelmiä ja marjoja käytössä mut sopii myös hedelmäsalaattiin.

Siinä nyt jotain.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.11 19:17 
Poissa

Myy08 varmaan meinasi, että pitää olla jotain kypsennettävää jos joutuu käyttämään ulkolaisia mansikoita. Kiisseliä/soppaa?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.11 21:39 
Poissa

Voipi olla molempia, kaikki ideat käy!

Lapsi on siis 2-v, Pirtelö ois kiva, mutta vähän surkea tilanne siinä, kun meillä ei ole mitään sopivaa maitoa käytössä ja banaani näyttäisi tänään tippuvan pois... voisi sitä kait jotain tuorepuuro tyyppistä tehdä, mutta mua hirvittää siinä se, että niihin menee sitten kypsentämätöntä viljaa, altistaako se viljaa tippumaan pois?

Kiisseleihin ja mehukeittoihin lapsi suhtautuu hyvin epäileväisesti.

Olisiko mitään tarkkoja ohjeita mansikkapiirakkaan? Näen sieluni silmin taikinan lilluvan mansikkavedessä... Meillä on siis käytössä vehnä, ruis, tattari, hirssi, quinoa, maissi ja maissiöljy, niillä saa melkein mitä vaan leivottua.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.11 21:46 
Poissa

myy08 kirjoitti:
voisi sitä kait jotain tuorepuuro tyyppistä tehdä, mutta mua hirvittää siinä se, että niihin menee sitten kypsentämätöntä viljaa, altistaako se viljaa tippumaan pois?

Mutta eihän tuorepuuroon tartte välttämättä laittaa viljaa. Jos esim. maapähkinät tai jotkut siemenet sopivat, niin niistä saa ihan kivaa "puuroa".

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.11 23:08 
Poissa

Eipä ole, kun pinjansiemenet 1x kolmessa viikossa ja ne on eri päivällä, kun mansikka...

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.11 16:32 
Poissa

Mansikoista voi tehdä kyllä varmaan ihan jääpalojenkin kanssa tehosekottimessa sellasta jäähilepirtelöä.

Eihän ulkomaisista marjoista muita tarvii keittää kuin vadelmat, niissä on se norovirusriski. :D

Toimisikohan maissitärkkelys samoin kuin perunajauho piiraan täytteessä kuten tuossa edellisessä viestissä kuvasin, ainakin perunatärkkelys sitoo sen nesteen ettei se just lillu siinä?

Kaupassa (ainaki Prismoissa) myydään kuivattuja mansikoita, ne oli meiän esikoiselle yhdessä vaiheessa kuin karkkia, varmista vielä ettei niissä ollu mitään muita aineita lisänä,mut muistaakseni oli vaan sokeria ja mansikkaa.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.11 16:58 
Poissa

Lainaa:
Eihän ulkomaisista marjoista muita tarvii keittää kuin vadelmat, niissä on se norovirusriski.

Kyllä minulle on opetettu, että kaikki ulkolaiset pakastemarjat ja -vihannekset pitää keittää.

Muoks. tässä osoite eviran sivulle http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... evadelmat/

Ja sieltä kopsattua tekstiä:

Lainaa:
Myös muiden ulkomaisten pakastemarjojen kuumennusta suositellaan jos niitä tarjoillaan riskiryhmiin kuuluville kuten vanhuksille, lapsille tai henkilöille, joiden vastuskyky on heikentynyt.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.11 17:55 
Poissa

Meilläpäin on ollut marketeissa myynnissä espanjalaisia tuoreita mansikoita. Pitääkö nekin kuumentaa ennen kuinsyö? Niitä ainakin tarjotaan ihan siltään maistiaisiksi asiakkaille.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.05.11 0:20 
Poissa

Niinhän niitä tarjotaan ja viime vuonna, kun asiaa kyselin, niin torikauppias vastasi, että on hän ainakin niitä syönyt, kaupan edustaja taas sanoi, että kyllä niihin taitaa samat säännöt päteä, kun pakastemarjoihinkin. Itse olen toteuttanut asiaa sen mukaan mistä maasta ovat peräisin, osan syönyt sellaisenaan osan pessyt ja osan jättänyt kauppaan.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.05.11 19:00 
Poissa

Jos kiisseli ei sinällään käy, niin me ostettiin sellaisia mehujäämuotteja (joita saa usesta vähänkään ismoomasta kaupasta) ja jäädytettiin kiisseliä siinä. Meni mainiosti. mehujäitä voi tehdä tietty sitten mehusta ja mansikkamurskasta jne..

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.11 17:39 
Poissa

Mä oon Espanjalaiset tuoreet marjat aina pessyt lämpimällä vedellä, mutta en nyt herranen aika niitä alkanu keittämään, eihän ne olis sit tuoreita.

Miksiköhän sit muuten raskaanaolevilta on kielletty vaan pakastevadelmat, luulis et jos olis todellinen riski olis muuttanu niitäkin suosituksia?

Ja siitä noroviruksesta....sen voipi hyvin saada myös muuten esim. päiväkodista. Siis ihan vauvaikäiselle mä kuumentaisin marjat, mutta en enää leikki-ikäiselle mikä syö jo pihalla hiekkaa, imee ostoskärryn kahvaosaa kaupassa ym., vähän hätävarjelun liiottelua. Mutta jokainen saa tietenkin toimia miten parhaaksi katsoo ja punnita riskit ruokien suhteen.

Mun mielestä tosi allergisen lapsen kohdalla se noroviruksen riski tuossa on niin pieni verrattuna siihen että saisi joskus ees jotain tuoretta syötävää.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä