Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: leipää kinoa-/riisijauhosta?
ViestiLähetetty: 26.07.11 22:30 
Poissa

Osaako kukaan sanoa saako noista aineksista oikeaa leipää? Maissipuurosta ja bataatista on tehty rieskoja, mutta haluattais tehdä ihan oikeaa leipää. Kinoajauhot meille sopii, riisijauhot vielä vähän kysymysmerkillä. Maissijauhot ei sovi. Kinoahiutaleista tehty puurohan on ainakin aikuisen makuun pikkaisen kitkerää, siksi kyselen.. Ja mites sitten se hiiva. Täytyykö teidän kokemuksen mukaan senkin sopivuus vaan testata, vai onko se yleisesti sopiva/allergisoiva?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: leipää kinoa-/riisijauhosta?
ViestiLähetetty: 26.07.11 23:29 
Poissa

lemmikki kirjoitti:
Ja mites sitten se hiiva. Täytyykö teidän kokemuksen mukaan senkin sopivuus vaan testata, vai onko se yleisesti sopiva/allergisoiva?

Olen tavannut aikuisen ihmisen, joka on allerginen hiivalle, ja ei millekään muulle.

Eli sen perusteella voisin sanoa, että ei voi automaattisesti olettaa, että hiiva sopii, vaan se pitää testata erikseen.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.07.11 0:20 
Poissa

Meillä hiiva aiheuttaa pojalle (1v4kk) vatsavaivoja, en tiedä onko se allergiaa vaiko herkkävatsaisuutta, mutta vältettävähän sitä on, kun vatsavaivat on häirinneet unta ja aiheuttaneet ripulia. Saman havainnon oon tehnyt soodankin suhteen joskus aiemmin, eli tuollaiset kohotusaineet ei tunnu olevan meidän juttu. Uskon tosin, että aika korjaa...

Cittarista löysin riisi-quinoanäkkäriä. Sopiskohan teille? On yllättävän hyvää ja aineksina on riisin ja quinoan lisäksi muistaakseni vain vesi ja suola. Tosin riisi on täysjyvää. Meillä silti sopii ainakin pienessä määrin.

Mä en osaa oikein tuosta quinoasta leipoa, juurikin siksi kun siinä on aika kitkerä maku. Jotain lettuja koitin viimeksi tehdä kaurasta ja quinoasta, mutta niitä ei kyennyt kukaan syömään, quinoan kitkeryys tuli läpi, eikä sitä sokerikaan yhtään kompensoinut. Sen sijaan keksejä olen onnistunut tekemään kaurasta ja quinoasta. Quinoajauhon kanssa saa siis olla tarkkana, kun se on aika voimakasta. Mulla on sellainen tuntuma että se voi olla taikinassa kuin taikinassa lisukkeena, mutta olisi hyvä käyttää huomattavasti isompi määrä jotain muuta ja tosiaan quinoaa vain heittää lisäksi. Tämä kokemus rajoittuu mulla tosin vain jauhoon, voi olla että hiutaleet toimii eri tavalla, en tiedä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.07.11 10:18 
Poissa

Komppaan edellisiä hiivan testauksen suhteen -meillä se on aina käynyt, mutta lähipiirissä on yksi hiiva-allerginen.

Quinoaa olen kyllä käyttänyt jauhona -werzin on miedomman makuinen (mun mielestä) -biofairin hienojakoinen on melko kitkerää, mutta sen merkin se karkeampi vaihtoehto ei niinkään..

Leipään olen keittänyt quinoan siemenistä löysän puuron -kun huuhtoo hyvin niin on miedomman makuinen ja mun mielestä toimii rieska/sämpylätaikinoissa hiutaleita paremmin. Jos yhdistät bataattia taikinaan niin tulee meheviä rieskoja. Ainakin meillä uppoaa ihan hyvin.

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä