Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: resepti leivonnaisella missä rasvana öljy
ViestiLähetetty: 31.12.11 0:37 
Poissa

Pojalle tarvis kehitellä jotain makeaa syötävää 1v kunniaksi. Tarvis olla maidoton, munaton ym. Käyvät jauhot ovat maissi ja riisi. Öljynä kestää hieman auringonkukkaöljyä. Oisko kellään jotain muffinien tai keksien ohjetta tai muuta? Hedelmiä ja marjoja on sopivia..

Tähän asti saanut vain kahvipöydässä maissinaksuja ja hedelmää.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: resepti leivonnaisella missä rasvana öljy
ViestiLähetetty: 31.12.11 11:07 
Poissa

Perusmuffinssiohje:

1 dl sokeria
0,5-1 dl öljyä
1 dl jauhoja (kannattaa laittaa sekaisin maissi- ja riisijauhoja)
1 dl tärkkelystä (maissi/peruna/tapioka)
1 dl sosetta (esim. hedelmä- tai marjasose, bataatti)
1 tl leivinjauhetta

Sekoita vatkaimella, laita vuokiin ja paista 200-asteessa 15 minuuttia. Jos jokinkuivattu marjajauhe sopii (esim. Risenta ruusunmarja), sitä kannattaa lisätä esim. 1 rkl parantamaan rakennetta. Öljyä on alkuperäisessä ohjeessa 1 dl mutta vähemmälläkin tulee hyviä. Ainakin puoleen voi pudottaa määrän.

Mulla ei ole maissijauhoista kokemusta mutta oletan niiden toimivan kuten muutkin gluteenittomat. Seuraava ohjekin saattaisi toimia:

Kuivakakku

4,5 dl jauhoja (1,5 dl tärkkelystä, 0,5 dl maissijauhoja, 2,5 dl riisijauhoja)
2 dl sokeria
2 tl soodaa
3-4 dl hedelmäsosetta (itse olen laittanut omenaa tai päärynää)
1 dl rasvaa (öljyä noin 0,7 dl riittää)

Sekoita kaikki vatkaimella ja laita jauhotettuun kakkuvuokaan (öljy+esim. karkea riisijauho), paista 175-asteessa ainakin 1,5 h.
Jos hedelmäsose on hapanta, sokeria voi lisätä esim. 3 dl:aan. Mausteita voi lisätä, jos on sopivia esim. kanelia, inkivääriä, neilikkaa ja vaniljaa mutta ei ole välttämätöntä.

Olen tehnyt keksejäkin öljyyn mutta niissä on omat ongelmansa. Meillä on ollut jo pitkään käytössä saksalainen aurongonkukkaöljypohjainen margariini ja siihen on helpompi leipoa. Toinen sopiva meillä (kun rypsille on allerginen), on Pirkka leivontamargariini. Leivontaa varten kannattaa kokeilla kookosrasva, se helpottaa esim. keksien tekoa. Osan rasvasta voi silloin laittaa öljynä, osan kookosrasvana.

Kuten ehkä tiedätkin, nämä allergisten leivonnaiset ovat maultaan ja rakenteeltaan erilaisia kuin tavalliset: vehnää ja kananmunaa kun ei korvaa oikeasti mikään. Mutta ihan syömäkelpoisia ja omakin suu on niihin jo tottunut :D

Äiti kaikkiruokainen, jolla muutamia muita allergioita

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01.01.12 12:12 
Poissa

Mun äidillä on ihan mielettömän hyvä ton-ton-ton-kakun resepti ja oon tehny siitä muffinssejakin hyvällä menestyksellä. Sitä voi muokata just niin kuin itelle on hyvä ja onnistuu aina.

Mä vaan oon hukannu oman reseptini [nauru] joten pyydän äitiä tuomaan sen kun tulee illalla. Jos sitä ei huomenna näy täällä, niin muistuta mua yksärillä. Mulla on fibromyalgian takia vähän huono muisti tällasilla vesikeleillä mutta laitan ihan lapun, että muistan tulla näpyttelemään sen :lol:

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01.01.12 15:07 
Poissa

Muffinssi reseptiä kokeiltu vähän soveltaen ja ihan ok makuisia tuli. Poika sai heti syödä yhden :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02.01.12 23:09 
Poissa

Tässä ohje:

4dl vehnäjauhoja
2,5dl sokeria
1/2 dl tummaa kaakaojauhetta
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
0,5dl sopivaa öljyä (tai 50g sulatettua voita)
2dl vettä/ mehua/ kahvia/ jogurttia

Sekoita kaikki ainekset tasaiseksi taikinaksi puuhaarukalla tms. ja paista 175 asteessa 40-50 minuuttia.

Tätä olen muokannut aina oman mielen mukaan. Jos olen käyttänyt vaniljasoijajugua, olen laittanut sokeria vain 1,5dl. Kaakaojauheen olen sekoittanut öljyyn tai kuumaan nesteeseen, sekottuu paremmin. Jos olen laittanut suklaata, olen sulattanut sen voin kanssa...

Eli voi todellakin muunnella itselleen sopivaksi. Jos käytät gluteenittomia jauhoja, laita niitä 5dl ja tilkka enemmän öljyä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15.02.12 0:49 
Poissa

muffinit

1 pieni hapahko omena

2 dl omenasosetta (esim. Piltti)

n. 3 dl jauhoja

1 tl leivinjauhetta (joissain on maissitärkkelystä mukana joissain perunatärkkelystä, tarkista purkin kyljestä)

1 tl soodaa

2 tl kanelia

1 tl kardemummaa

2 dl fariinisokeria

½ dl mantelirouhetta (voi jättää tämän pois)

1 dl öljyä

Kuori omena ja leikkaa pieniksi kuutioiksi tai raasta karkeaksi raasteeksi. Sekoita omenakuutiot omenasoseen joukkoon, jotta ne eivät tummu. Sekoita kaikki kuivat aineet kulhossa. Lisää jauhoseokseen ensin öljy ja sitten omenasose. Sekoita taikina tasaiseksi, mutta älä vaivaa turhaan.Jaa taikina muffinivuokiin niin, että vuokiin jää vähän kohoamisvaraa. Paista muffineja uunin keskitasolla 200 asteessa noin 20minuuttia.

Päälle voi pursottaa valmista sokerikuorrutusta ja koristeita, jos ne sopivat, mutta ainakin tomusokerissa mitä meiän kaapista löytyy on perunatärkkelystä ja valmiissa kuorrutteessakin glukoosisiirappia mikä voi olla vehnästä peräisin, no jos vaikka sit raesokeria? Mausteet voi varmasti jättää reseptistä pois jos ne ei käy.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä