Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: lasagne ilman tomaattia ja ilman maitoa
ViestiLähetetty: 04.01.08 14:02 
Poissa

Onko joku kokeillut tehdä lasagnea ilman tomaattia ja maitotuotteita? Mietin mitä ihmettä siihen laittaisi, että olisi kuitenkin sellasta mehukasta?

Kotimaiset viljat käy, lihoista muut paitsi naudanliha ja kala.

Kasviksista meillä on käytössä peruna, sipulit, parsakaali, kukkakaali, maissi.

Ajattelin, jos joku olis kokeillut jotain tällasta niin ei tulisi taas ihan epäonnistunutta ruokaa.

Otan mielellään muitakin ideoita vastaan mitä saisi tehtyä näistä ruoka-aineista.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.01.08 15:46 
Poissa

Olen minäkin joskus miettinyt tuota lasagehommaa. Sen kastikke olisi varmaan helppo korvata maidottomilla liemivalmisteilla,riisi-,soija,kauramaidolla.

Sitten jotain mausteita. Käykö mitkä mausteet?

Se juusto on aika tärkeä makua antamassa siinä mistäköhän siihen saisi korvaavaa makua. :?

Eveliina: mahdollinen kiiviallergia
Meeri: ?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.01.08 16:18 
Poissa

Ilman tomaattia olen tehnyt ja maidottomana olen tehnyt, mutta molempien yhdistelmää en. Maidottomassa korvasin kaurakermalla (Oatly) juustokastikkeen. Tomaatittomassa teen tomaattikastikkeen sijasta perinteisen ruskean jauhelihakastikkeen.

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.01.08 23:24 
Poissa

Kävisiköhän siihen joku muu kuin kaurakerma? Tuntuu,ettänykyään saan oireita kaurastakin.

Eveliina: mahdollinen kiiviallergia
Meeri: ?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.01.08 0:01 
Poissa

Minä tein meidän pojalle lasagnen siten, että tein vehnäjauholla suurustetun jauhelihakastikkeen, jota laiton lasagnelevyjen väliin ja myös päälle, juustokastikkeen "paikalle". Poika tykkäsi, koska ei paremmasta tiedä, kun ei ole koskaan juustokastikkeella kuorrutettua lasagnea syönyt.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.01.08 15:08 
Poissa

Juustokastikkeen sijaan olen tehnyt kastikkeen kauramaidosta - käy tietty myös riisi- tai soijamaito - margariinissa keittää jauhoa, joita saa olla enemmän kuin tavallisesti, koska ei tule juustoraastetta joukkoon (juustoraasteen sijaan muuten sulatejuusto on mielestäni ehdoton juustokastikkeeseen kun maito käy). Tämä kastike kannattaa maustaa hyvin, ettei ole niin jauhoinen. Päälle on kyllä kiva tehdä kuorrute kaurakermaan, soijakerma käy yhtä hyvin - tähän myös jauhoja, sitten itse laitan öljyä että tulisi sellainen rasvaisempi fiilis ja mausteita.

Tomaattikastikkeen sijaanhan käy melkein mikä vaan. Yllä olikin vinkkejä.

Parsakaalista ja kukkakaalista saa hyvää gratiinia. Keittää kaalit. Kaurakermasta tehdään kuorrute: margariinissa (jos käy) keittää sopivia jauhoja ja lisää sitten kaurakerman, antaa olla vielä liedellä, niin voi lisätä jauhoja jos tuntuu tarpeellista (että saa riittävän paksua kastikkeesta). Sitten sopivat mausteet kuorrutteeseen + öljyä ja soosi kaalien päälle. Tulee mielestäni hyvää.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.01.08 14:42 
Poissa

Elliina kirjoitti:
Olen minäkin joskus miettinyt tuota lasagehommaa. Sen kastikke olisi varmaan helppo korvata maidottomilla liemivalmisteilla,riisi-,soija,kauramaidolla.

Sitten jotain mausteita. Käykö mitkä mausteet?

Se juusto on aika tärkeä makua antamassa siinä mistäköhän siihen saisi korvaavaa makua. :?

Mä tein lasagnea silleen että tein kauramaidosta+margariinista+jauhoista valkokastiketta ja sitten laitoin vuorotellen sitä ja ihan vaan ruskistettua kalkkunajauhelihaa ja sipulia+ pippuria. Tästä tuli kyllä tosi kuivaa, ehkä olisi pitänyt laittaa enemmän sitä valkokastiketta tai mitenköhän tosta saisi rasvaisempaa/mehukkaampaa, en tohtinut mitään öljyäkään siihen laittaa.

Ensi kerralla kokeilen ehkä jos laittaisi jauhelihakastiketta (ruskea kastike) ja kaurakermaa.

Tää on tällasta kokeellista puuhaa tää ruuanlaitto nykyään ja varsinkin kun yrittää tehdä sellasta maistuvaa että viitsisi itsekin syödä samaa mitä lapsi syö kun on niin työlästä tehdä montaa eri ruokaa.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Mäkin innostuin :-)
ViestiLähetetty: 16.02.08 0:12 
Poissa

Meille kun käy vielä tomaattikin, ainakin kypsänä... Tyttö söisi varmaan tosi mielellään. Testaan ensi viikolla maidottoman ja raportoin miten onnistui ;-)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.08 9:07 
Poissa

Mä olen tehnyt maidotonta lasagnea tekemällä kauramaidosta valkokastikkeen ja se on ollut tosi hyvää ilman juustoakin, vaikka itse ekaksi kovasti sitä epäilin :wink:

Lapset tyttö 11/91,tyttö 08/00, poika 12/01, tyttö 08/04(entinen maitoallergikko, nykyään astma) ja poika 11/07 ( sopivat ruoka-aineet on kalkkuna, hirssi, riisi, bataatti, mango, persikka, päärynä, puolukka, vadelma ja mustikka, korvikkeena Neocate )

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.07.08 16:32 
Poissa

Joku kehui että raastettua kesäkurpitsaa voi käyttää juuston asemasta päällä (tulee siis samanlainen tuntu). Ja ainakin sitä voi sotkea lihakastikkeen sekaan niin tule kosteampaa. "Normaaliin" versioon olen itse lisännyt tomaattikastikkeeseen myös porkkanaraastetta.

Pitääpä itsekin tehdä, on ollut ikävä. :D

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.09.08 21:58 
Poissa

Tein elämäni ekan lasangen Sakulle äsken, joka oli siis LG, maidoton, tomaatiton.

Jauhelihakastike:
sulatin ensin keijun, sitten lisäsin täysjyväriisijauhoja ja ruskistin. Vettä mukaan sopivasti ja raastettua porkkanaa. Ja ruskistetut jauhelihat. Annoin muhia n 15 min.

"valkokastike":
Tein samettikiisselin, mutta ilman sokeria (ohje löytyy pirkanmaanallergia sivuilta) Laitoin hiukan enemmän maitoa jotta olisi juoksevampaa.

Molemmat maustoin suolalla.

Sitten vaan kerroksittain riisi-maissi-lasangelevyjen kanssa ja uuniin.

Tuli ihan hyvää ja tosi mehukasta! :D

ESITTELYSSÄ ENEMMÄN

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.09.08 10:49 
Poissa

Onko joku kokeillut miten soijajuusto käyttäytyy ruuanlaitossa, voiko sitä käyttää ruuanvalmistuksessa raasteena vai miten se käyttäytyy?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.08 0:17 
Poissa

Kiitos Äiti ja poika05: lasagneresepti tuli kuin tilauksesta, heti kokeilin, onnistuinkin ja HYVÄÄ oli kaikkien mielestä! Vinkkasinpa sitten reseptin jo eteenpäinkin...

Tyttönen06/09 (oireiden aiheuttajat etsinnässä)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.09.08 10:25 
Poissa

Tein juuri eilen tällasta ruskea jauhelihakastike-kauramaitovalkokastike lasagnea ja keksin juuri että siihenhän voi ne ketkä perheestä pystyy syömään maitoa laittamaan juustoraastetta päälle siinä lautasella. Kun lasagne oli vielä kuumaa laitoin siis juustoraastetta ja kuivattua basilikaa omalla lautasella siihen ja tosi hyvää tuli.

Oon yrittäny tehdä sellasta ruokaa mitä koko perhe voisi syödä ja se on välillä haasteellista kun pitää huomioida tytön allergiat ja toisaalta myös omat ja välillä tuntuu että mitä siihen ruokaan sit oikein voi enää laittaa, kun tyttö on tietty eri jutuille allerginen kuin minä. :roll:

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.10.08 23:05 
Poissa

Ansku-Bansku kirjoitti:
Onko joku kokeillut miten soijajuusto käyttäytyy ruuanlaitossa, voiko sitä käyttää ruuanvalmistuksessa raasteena vai miten se käyttäytyy?

Olen kokeillu soijajuustoa pizzan päällä ja täytyy sanoa että jäi syömättä [oksu] , ihan järkyttävn makuista. Lisäksi se ei sulanut kunnolla, en sitten tiedä onko niitäkin erimakuisia mutta tämä oli kyllä kaukana hyvästä.

Lapset tyttö 11/91,tyttö 08/00, poika 12/01, tyttö 08/04(entinen maitoallergikko, nykyään astma) ja poika 11/07 ( sopivat ruoka-aineet on kalkkuna, hirssi, riisi, bataatti, mango, persikka, päärynä, puolukka, vadelma ja mustikka, korvikkeena Neocate )

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2  Seuraava