Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kaikkittomia joulureseptejä (gluteeniton, maidoton,munaton)
ViestiLähetetty: 12.11.12 0:44 
Poissa

Kertokaahan mitä jouluisia/talvisia herkkuja voi tehdä ilman vehnää, ohraa, ruista, kauraa, maitoa, kananmunaa.

Olis ihanaa saada tähän ketjuun paljon reseptejä, palvelisi varmaan monia.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Kaikkittomia joulureseptejä (gluteeniton, maidoton,munat
ViestiLähetetty: 12.11.12 4:23 
Poissa

Ainakin pipareita! Onnistuu tosi hyvin (en sano et allergiattomat söisi mut rakenne ja leivontaominaisuudet hyvät). Mä otin reseptin muistaakseni Pirkanmaan allergian sivuilta. Sellainen, jossa ensin keitetään siirappi (meillä riisisiirappi), ja mausteetkaan eivät meillä käy mutta piparin näköisiä tuli ja lapsi sai kaulita niitä muiden mukana ja ottaa muotilla ja koristella.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 12.11.12 10:38 
Poissa

Tämmöisen joulumenun löysin netistä:
http://rajoitetutherkut.vuodatus.net/bl ... niton-ym-/

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 12.11.12 11:55 
Poissa

Joulupiparit:
100 g maidotonta margariinia
1/2 dl sokeria
1/2 dl siirappia
3-4 dl hienoja riisijauhoja (tai muu sopiva jauho)
1 tl soodaa
mausteita

Kiehauta rasva, siirappi ja sokeri. Sekoita joukkoon jauho-soodaseos. Taikina saa olla pehmeää. Laita jääkaappiin kovettumaan. Kauli pieni pala kerrallaan, koska lämmetessään 'menee hankalaksi käsitellä', muutenkin on kyllä aika hajoavaa taikinaa. Paista 200 C n. 8 min.
Taloa varten taikina saa olla kovempi ja ehkä hiukan paksummat palat.

Olen tehny myös semperin jauhoseoksella, kun pelkkä riisijauho ei meille käy. Mutta hyvää oli, lapset tykkäs ja jo odottavat että pääsevät taas leipomaan ja kuorruttamaan! :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15.11.12 0:39 
Poissa

Joululaatikot riisillä ja kookosmaidolla (korvaa rasvan puolesta kerman/täysmaidon) ja sitoo jonkinverran niin korvaa myös kananmunan.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15.11.12 22:41 
Poissa

Oi, täytyypä testata noita piparkakkureseptejä, meillä käy kaneli ja vanilliinisokeri, niillä saa jo hitusen jouluista makuakin mukaan. Kiitos vinkeistä!

Tietääkö joku miten sais maidottoman riisipuuron puuroutumaan, kauramaidosta kun oon keittäny (no nuoremmalle ei sekään kyl käy, vaan soija ja riisituotteet) niin ei puuroudu, jää sellaseksi irtoriisiksi. Kookosmaitoa ei oo testattu mut mitenköhän se käyttäytyisi, on aika rasvaista ainakin? Tai sit joku soijaruokakerma...?

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15.11.12 22:53 
Poissa

Ansku-Bansku kirjoitti:
Tietääkö joku miten sais maidottoman riisipuuron puuroutumaan, kauramaidosta kun oon keittäny (no nuoremmalle ei sekään kyl käy, vaan soija ja riisituotteet) niin ei puuroudu, jää sellaseksi irtoriisiksi. Kookosmaitoa ei oo testattu mut mitenköhän se käyttäytyisi, on aika rasvaista ainakin? Tai sit joku soijaruokakerma...?

Minä olen tehnyt maidottoman riisipuuron niin että kun riisipaketin ohjeessa sanotaan, että 2 dl vettä ja 1 litra maitoa, olen laittanut 1 litran vettä, ja kun se on imeytynyt riiseihin, olen lisännyt 2 dl (kaura)kermaa. Hyvin on puuroutunut, ja maistunut.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16.11.12 11:24 
Poissa

Yksi tuttu keittää puuron riisimaitoon.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16.11.12 11:55 
Poissa

ipana kirjoitti:
Yksi tuttu keittää puuron riisimaitoon.

Mä en käsitä miten se voi onnistua, olen niin monta kertaa yrittänyt ja riisimaidolla tulee puurosta kuin puurosta ihan vesivelliä, sen rakenne menee pilalle. Olen tehnyt vedestä ja lopuksi lisännyt riisi- tai kaurakerman.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16.11.12 21:47 
Poissa

^Itse huuhdon puuroriisin useaan otteeseen, liotan hetken ja keitän ensin veden kanssa (1/2 nesteestä) ja kun se on imeytynyt lisään 2dl kerrallaan riisimaidon (yht. n.5dl) -puuroutuu...

Joskus teen samalla tavalla kuin kaktus eli veteen keitän (huuhtelun ja liotuksen jälkeen) ja lopuksi 1prk kookoskermaa... On hyvää ja puuroutuu...

Mutta voi olla riisimaitomerkilläkin väliä -itse käytän isola bio-sarjan manteli-riisimaitoa/riisi-kookosmaitoa... Natumia joskus.

Lyyli03/10; moniallerginen -ruokavalio hakusassa

Back to top
 Profiili WWW 
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 28.11.12 17:17 
Poissa

Mistähän voisi tehdä jotain laatikkoa 3 vuotiaalle, joka ei voi syödä perunaa eikä mitään muutakaan juuresta? Ollaan tässä syksyn mittaan pari kertaa syöty joululaatikoita, ja tyttö on ilmaissut, että hänkin haluaa laatikkoa. Hänelle käy kaikki muut ruoka-aineet, paitsi naudanliha ja juurekset. Ihan kaikkia juureksia ei ole erikseen kokeiltu, mutta nyt kun on kuivaksiopettelu ajankohtainen, en halua häiritä sitä mahdollisella ripulilla.

Olisiko mahdoton ajatus, että tekisi kukka- ja/tai parsakaalista sosetta, siihen sekaan riisiä ja ehkä kermaa, ja paistaisi laatikon?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 29.11.12 15:32 
Poissa

Kukkakaalista ainakin tulee ihan aikuiseen makuun syötävä laatikko.Ehkä lapselle vähän väkevä.Meillä ei tytsy syönyt.
Mä kaipaisin torttutaikinan ohjetta(maidoton,munaton,vehnätön)
jonku koitin ja se oli ainakin tosi huono.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 29.11.12 21:10 
Poissa

kuura10 kirjoitti:
Mä kaipaisin torttutaikinan ohjetta(maidoton,munaton,vehnätön) jonku koitin ja se oli ainakin tosi huono.

Mua kiinnostais kans, mut pitäis olla myös soijaton...
Millainen se huono oli? Mitä 'vikaa'? Voisin edes testata sen jos muuten on sopivat aineet...

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 29.11.12 23:46 
Poissa

kuura10 kirjoitti:
Kukkakaalista ainakin tulee ihan aikuiseen makuun syötävä laatikko.Ehkä lapselle vähän väkevä.Meillä ei tytsy syönyt.
Mä kaipaisin torttutaikinan ohjetta(maidoton,munaton,vehnätön)
jonku koitin ja se oli ainakin tosi huono.

Mietin tuota kukkakaaliakin, mutta kun parsakaali oli tytön perusruokaa 1,5 vuotiaaksi asti, niin se on ainakin tuttu maku. Tietysti voisi kokeilla sitäkin, että laittaisi kukkista ja parsakaalia sekaisin.

Olen koittanut netistä etsiä gluteenitonta torttutaukinan ohjetta, mutta mutta niissä on hyvin usein perunaa, tai jotain muuta, mikä ei meidän pojalle käy, niin ajattelin, että ehkä 1v:n joulu ei siitä pilalle menekään, vaikka ei torttuja saisikaan. Pipareita/pikkuleipiä pitää kyllä olla.

Olen ymmärtänyt, gluteenittomaia torttutaikinoita olisi aika mahdoton saada lehteilemään niin kuin vehnätaikinat lehteilee. Ainakin mitä olen kuvia nähnyt omatekoisista ja valmistaikinoista tehdyistä gluteenittomista tortuista, niin aika littanoita ne ovat vehnätorttuihin verrattuna.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 30.11.12 2:57 
Poissa

Meidän lasten suosikki on riisiuunipuuro: 2 dl puuroriisiä, vähän suolaa ja 1 litra riisimaitoa voideltuun uunivuokaan. 175-150astetta n. 2tuntia, tosi hyvää myös omaan makuun.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava