Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: (vuoka)leipää maissijauhoista?
ViestiLähetetty: 05.05.13 19:35 
Poissa

Näyttäisi, että pojalle käy maissijauhot. Leipää tekisi pojan kovasti mieli, mutta äidin kokeilut on ollut lähinnä kivikovia kakkaroita. Onko jollain hyväksi todettua leipäreseptiä? Jossain vaiheessa onnistuin tekemään vuokaleipää riisijauhoista hyvällä koostumuksella, mutta eipä sitten tullut laitettua ohjetta ylös. Muistelisin, että silloin ainekset olivat: suola, sokeri, hiiva, vesi, sininen keiju, ksantaani ja riisijauhot, mutta missä suhteessa?! Mitäköhän mahtaisi käydä jos hiivan korvaisi leivinjauheella?

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: (vuoka)leipää maissijauhoista?
ViestiLähetetty: 08.05.13 22:23 
Poissa

Ainakin sellaisen vinkin olen itse saanut että jos käytössä vain yksi vilja niin kannattaisi käyttää erilaisia karkeusasteita ja esim. puuroa myös osana leivontaa. Eli voisi laittaa maissijauhoja, polentaa ehkä maissijauhoista keitettyä puuroa ja vaikka jotain kasvis/hedelmäsosetta joka tekisi rakennetta lisää.

Itse teen leivinjauheella "peltileipää" tai leipäsiä. Tosin koskaan en ole kokeillut pelkästä maissista mutta kokeilla vois ihan hyvin.

t. Heli

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 08.05.13 22:29 
Poissa

Kannattaa laittaa osa jauhoista (maissi)tärkkelystä niin tulee parempaa. Itse laitan n. kolmanneksen perunajauhoja kun teen gluteenitonta leipää. Teeleivän tapaiset onnistuu leivinjauheella. Jos on leipäkone niin sillä hiivaleivät onnistuu paremmin (ainakin minulla).

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 09.05.13 9:58 
Poissa

Minä olen tehnyt (tosin laitoin sokerijuurikastakin sekaan) maissisämpylöitä.

Gluteenittomien hiivataikinoiden tekemisessä kannattaa unohtaa perinteinen alustaminen kokonaan. Itse olen saanut parhaan tuloksen, kun teen taikinan sähkövatkaimella. Lopputulos on sen verran pehmeää, että sen voi hyvin lusikoida vuokaan/pellille, mutta siitä ei mitenkään pystyisi pyörittelemään käsissä sämpylöitä.

Ja taikina kohotetaan vain kerran, eli heti kun olet sen vatkannut hyväksi, laitat paistovuokaan kohoamaan. Ja vielä paistamisesta sen verran, että sitä vehnäleivälle tyypillistä ruskeaa pintaa ei jäädä odottelemaan.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä