Kirjaudu sisään

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kesäkurpitsasta sosetta vauvalle, miten?
ViestiLähetetty: 05.09.12 10:01 
Poissa

Lähinnä haluaisin tietää pitääkö kesäkurpitsat kuoria? Jostain luin että höryttämällä tulisi parempaa kuin keittämällä. Mietin kyllä että laittaisin bataatin sekaan mutta nyt en tiedäkään pitäisikö sittenkin tehdä erikseen. On kyllä syönyt kaupan purkkiruokaa jossa molempia, mutta määrät olleet sen verran pieniä että en voi sanoa satavarmasti onko ne sopivia.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: kesäkurpitsasta sosetta vauvalle, miten?
ViestiLähetetty: 05.09.12 10:27 
Poissa

Jos teet pelkästä kesäkurpitsasta sosetta, tulee soseesta aika löysää vaikka siihen ei lisäisi vettä ollenkaan. Sen vuoksi se höyryttäminen voisi olla järkevä vaihtoehto. Tai jos keität pienessä vesimäärässä ja soseutat siihen, kannattaa tosiaan sekoittaa ennen tarjoilua johonkin kiinteämpään soseeseen, jotta on helpompi syöttää.

Minä olen pienemmälle lapselle kuorinut, mutta isommalle sitten keittänyt kuorineen, kun kuoreton ei ole aiheuttanut minkäänlaisia oireita. Jos oireita on tullakseen, tulee ne voimakkaampina kuorellisesta kuin kuorettomasta. Tämä on siis minun kokemukseni.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 05.09.12 10:35 
Poissa

Kiitos. Taidanpa minäkin sitten kuoria nuo. :)

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 06.09.12 21:02 
Poissa

Ja minä olen laiskana mätkässyt sen bataatinkin kuorineen kattilaan :lol: . Paloina toki keskäkurpitsa viipaleiden sekaan. Keittelyn jälkeen, 15-20 min irtoaa ne bataatin kuoret kuin perunasta. Osan nesteestä olen jättänyt kattilaan ja survauttanut sauvasekoittimella kaiken muusiksi.

Minusta se on kauniimpaa kun kesäkurpitsan kuoret jää pieniksi nökkäreiksi muun muusin sekaan [nauru] vähän tekstuuria ruokaan. Toisaalta toi meijän mönkijä syö kurkkuakin raasteena, että noi soseen yllätykset eivät varmaan haittaa. :mrgreen:

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 27.09.12 13:37 
Poissa

Kuoren lähellä on tärkeimmät ravinteet ja kuitu, eli en kyllä kotimaisia ainakaan lähtisi kuorimaan, huolellinen pesu vaan, kuutioiksi ja höyrytä tai keitä juuri kypsäksi pienessä määrässä vettä.

Allergiat: vehnä, ohra, ruis, hirssi, täysj.riisi,maito,kananmuna, kala, tomaatti, paprika, banaani, bataatti, tomaatti, avocado, mansikka, mustikka, pähkinä, suurin osa mausteista,kissa,koira,koivu

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 20.10.12 1:16 
Poissa

Ei kannata kuoria ellei tarvita valkoista vihannesta. Makukin on kuoren kanssa parempi, kesäkurpitsa voi olla mauton tai joskus olla tosi kitkerä. Höyryttämällä parempaa kuin keittämällä mutta soseuttaessa muuttuu tosi vetiseksi. Yksi vaihtoehto raastaa kuorineen ja keittää raastetta hetken vain kiehuvassa vedessä tai höyryssä. Jos teillä oli joku jauheliha käytössä, niin meillä on raastettu kesäkurpitsaa suoraan pannulle kypsennetyn jauhelihan joukkoon ja päälle ihan vähän kiehuvaa vettä vähäksi aikaa kypsymään. Sit voi syöttää sellaisenaan tai vielä soseuttaa jos vauva kaipaa sileän soseen.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16.12.12 15:22 
Poissa

Kaikista parhainta tulee (tässä jokusen kuukauden kun kuopukselle tehnyt kun ainut sopiva on kesäkurpitsa ja harmittaa kun iso osa valuu nesteenä viemäristä alas eikä pidä nälkää) UUNISSA! Sellaisenaan halkaiset, mä otan siemenet sormin kuoputtamalla pois ja kuori alaspäin pellille, 175-200 asteeseen niin että on kypsiä. Sitten voit joko halutessasi haarukan ja veitsen avulla vetää sisukset pois ja heittää kuoret pois tai soseuttaa sellaisenaan. Parhain tulos tullut näin eikä tarvitse valutella! Itse teen niin laitan lisäksi possunlihat viereen uuniin (filee/suikaleet parempaa kuin jauheliha) ja kypsyvät kätevästi siinä vierekkäin, suikaleet yhtäaikaa mitä tuo kesäkurpitsa. Näin on saanut soseesta tönkköä eikä vetistä mössöä mitä joutuu sulamisen (jos pakastat) jälkeen siivilän läpi vetää kun on niin kamalaa vettä.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 09.11.13 10:40 
Poissa

Kysymys voi olla tyhmä, mut miks kesäkurpitsasta tarvii ottaa siemenet pois? Me ei vielä olla edes maisteltu mutta kaapista löytyy kesäkurpitsa joka olis tarkoitus tehdä neidille pakkaseen..

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 09.11.13 11:16 
Poissa

Diabolicat kirjoitti:
Kysymys voi olla tyhmä, mut miks kesäkurpitsasta tarvii ottaa siemenet pois?

:?:
En ole koskaan ottanut siemeniä pois. :?: En käsitä, miksi pitäisi.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 12.11.13 23:54 
Poissa

Pienistä kesäkurpitsoista en ole ottanut siemeniä. Mutta omat kun on unohtuneet kasvamaan liikaa niin niiden keskikohdasta on sellaista höttöä ja olen poistanut silloin koko hötön osan.

Back to top
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Etusivu : Perustietoutta : Reseptejä